Diskuze k článku

Zrušte předměty, které jsou produktem střední třídy

Příspěvků 46

6.6.2008 3:03

To snáď nie:

sxg 78.?.?.?

Deti zatiaľ nemám, ale možnosť vzdelávať ich doma áno.
=Jak se vyrovnat z dluhy=
[bliji]

162614

6.6.2008 7:52

RE: To snáď nie:

Meta 80.?.?.?

Reakce na 162614

Vtip je v tom, že když ty děti máte, tak vás pěkně uštvou, když se je snažíte uživit a pak už vám moc sil na domácí vzdělávání nezbývá. Navíc dítě, psychologicky zpracované ve škole, bude brát vaše snahy jako zbytečný opruz, ne-li týrání [oči v sloup]

162619

6.6.2008 10:52

RE: To snáď nie:

osd 85.?.?.?

Reakce na 162619

A přitom stačí využít možnosti "nenásledovat klasickou výuku". Já mám děti čtyři a nelituji volby Montessori třídy. Já si ze školy pamatuji, že jsem se buď nudil (když jsem látku už zvládal, ale zbytek třídy čekal, až to pochopí aspoň většina) nebo nestíhal (když už to většina chápala a já zabedněnec ne). Teď jsem (stále ještě) docela nadšený z toho, že sice ze školy nosí úkoly, ale mají "plán", který samy plní. A ptát se chodí (jak ve škole, tak doma) vždy, když jim něco "nejde do hlavy".
Souhlasím s Vámi v tom, že děti člověka pěkně uštvou na nákladech. Ale na jejich vzdělání čas být musí vždycky. A nemusí to být "programové". Děti jsou zvědavé, a příležitost ke vzdělávání je pořád v průběhu doby, kdy jsme spolu - úplně nejlépe, když jsme v autobusu, v autě nebo třeba na nějakém výletu.. Je to nenásilné a vychází to z jejich potřeb (dotazů).

162634

6.6.2008 3:15

Drive nez bude prof. White splachnut do zachoda .... :-)

zalozak 211.?.?.?

Ja vim, kdyz si clovek precte clanek (coz je ale komentar o aktivite toho profesora nikoliv jeho prace)... otevira se mu kudla v kapse. Jenze mozna stoji za to, alespon minutu pockat, a pred splachnutim takovych narhu do latriny... o nich tu minutu uvazovat...

Uplne zruseni "vyucovani" predmetu je prirozene nesmysl. Jenze realita teto doby je ze se neustale zvysuje objem informaci ktere zaci vsech systemu maji do sebe nasoukat a soucasne ze skol odchazeji lide kteri jsou mozna "formalne vzdelani" ale casto si neumi usporadat svoje vlastni veci, delal jim problem "time-management" (hrde se hlasim), valci s financemi, chovaji se k druhym jako zver.... a pod...

Mozna tedy ze myslenka ze by hlavnim poslanim skoly bylo predat zakum spolecenske hodnoty,schopnost pracovat s jinymi na dosazeni cile, schopnost se o sebe postarat a mit "sirsi" zaber nez jen pohled na sebe - zase tak spatna neni. Spise je asi dobra..

Zejmena proto ze existuje a neustale se rozviji mnoho metod vyucovani mimo skolu - od pouziti pomucek, popularne/naucnych filmu,pocitacovych programu a pod...

A mam takovy pocit ze presne o tom byl ten navrh - nikoliv o tom ze "zrusime skolu".

162615

6.6.2008 5:22

RE: Drive nez bude prof. White splachnut do zachoda .... :-)

Rene Bartosek 68.?.?.?

Reakce na 162615

Ale od toho prece nektere predmety tzv. "nadstandartni" nezdrzuji. Naopak tyto "nastadandartni" predmety umoznuji videt svet v souvislostech a vzajemnych vazbach. Myslite si snad, ze znad zaklady filosofie nebo kulturu a historie toho, co tvori fundamenty civilizaci a civilizovanosti vubec je neco, co zdrzuje? Neni potreba funadamentalni znalost zemepisu, prirodnich ved, biologie, jazyka...?

Pokud tyto nadstandartni predmety zmizi, pak vyrazne upadne vseobecna vzdelanost lidi a budeme mit blize ke sve biologicke podstate nez-li k lidske bytosti nadane schopnosti uzivat sveho ducha na zaklade neustale svobody se individualne rozhodovat ve svych zivotech. Jenom hlupak jako Topolanek muze vyhlasit "podporu" pouze tzv. vede s rychlou praktickou aplikovatelnosti a tim prakticky zlikvidovat zakladni vedecky vyzkum, kde navratnost je pocitana spise v dekadach a v nekterych oborech se primo neda vycislit vubec. Treba kultura, umeni.... Jake je prakticky smysl techto oboru? Ma nejaky smysl kultivovat lidi?

Ja se domnivam, ze velky, ale nechtejte po mne, abych vycislil penezi, to proste nedokazu. Nedokazu ani vycislit skody, ktere jdou na vrub komerci, prestoze tem kdo ji vytvari nese vice nez slusny zisk.Tato studie je neco v bledemodrem s katastrofickymi dopady na vseobecnou vzdelanost v delsim casovem horizontu.

162616

6.6.2008 7:47

Spousta věcí v osnovách chybí

Striga 85.?.?.?

Řadu let říkám, že nám sice stát opatří protilátky proti spoustě tělesných chorob, ale jen život a vlastní praxe nás vybaví obranou proti psychickým nedobrotám.

Škola by měla učit, jak se chová sňatkový podvodník, co vyvádí alkoholik, proč ujedou lidi na drogách, jak se bránit psychické manipulaci a podvodníkům všeho druhu, jak víc věřit vlastní úvaze a rozumu než rádoby autoritám všeho druhu, jak se postavit agresorům vynucujícím cokoliv a podobně. Řadu z toho jsem se sama učila systémem pokus - omyl - nabitá huba.

Finance, jak si je spravovat, jak šetřit, kam investovat, proč si nebrat půjčky na zbytečný konzum a neupadnout do dluhů, to mi přijde lepší než teorie relativity - tu jsem fakt zatím neuplatnila a asi ani neuplatním....

Vztahy i s nepatologickými lidmi, se kterými člověk v průběhu života přichází do styku, se taky nikde neučí, přitom je zažije opravdu každý. Jak jednat se zaměstnavatelem, co je firemní kultura, jaká jsou nepsaná pravidla v různých situacích nebo společenstvích, jak zvládat psychickou zátěž v různých zlomových okamžicích - na to vás taky nikdo nepřipraví, ale je to praktická kapitola života, která přijde s naprostou jistotou.

V tu chvíli je opravdu na bzum znalost podrobných detailů ze školních předmětů. Ty detaily možná žák nevyužije, znalost fungování psychiky jedince a skupiny stoprocentně.

Mám absolvováno gymnázium před řadou let. Když vezmu do ruky učebnici současných gymnazistů, vyděsím se, jak podrobně se daný předmět učí. Dumám, kde jinde než na vysoké škole tu podrobnost využijí. A co jim na druhé straně bude chybět,aby si poradili se životem bez velkých malérů.

162618

6.6.2008 10:24

RE: Spousta věcí v osnovách chybí

Blue litr (zavináč) seznam (tečka) cz 195.?.?.?

Reakce na 162618

Myslím že spoustu věcí, které mají děti naučit rodiče, se snažíte přehodit na školu.

162628

7.6.2008 13:14

RE: Spousta věcí v osnovách chybí

Kevin 78.?.?.?

Reakce na 162628

Jenomze, kolik rodicu je vubec schopnych takove veci sve deti naucit? Uvedomte si kolik lidi zblblych reklamou nakupuje svinstva v Lidlu, kolik lidi nevidi nic divneho na tom, kdyz pujcku od GE Money zaplacne pujckou od Providentu, pro kolik lidi je normalni mit dluhy prevysujici realny majetek...

Fakt si myslite, ze lidi kterych dusevni obzor je omezen Ordinaci v ruzove zahrade, VyVolenyma a Bleskem dovedou sve deti naucit odpovedny pristup k financim nebo kriticky pohled na media a reklamu?

Predstavte si prumerneho Cecha. Tragedie, ze? A ted si uvedomte, ze polovina lidi je jeste blbsi...

162698

7.6.2008 14:42

RE: Spousta věcí v osnovách chybí

Vojta49 apear (zavináč) atlas (tečka) cz 81.?.?.?

Reakce na 162698

Naprostý souhlas, pane Kevine. Většina rodičů neumí zformulovat základní mravní princip člověka. Natožpak nějaké vyšší principy. Jak je má potom vysvětlit svým dětem?

Jen se trochu bojím, že to neumějí ani mnozí učitelé ze základních škol.

162700

6.6.2008 10:23

RE: Spousta věcí v osnovách chybí

Spytihněv 83.?.?.?

Reakce na 162618

>nám sice stát opatří protilátky proti spoustě tělesných chorob
obávám se že ne, je to velice důmyslná propaganda
>jak se bránit psychické manipulaci a podvodníkům všeho druhu, jak víc věřit vlastní úvaze
tady jsem všema dvaceti, musíme to ale zatím zvládnout s dětmi doma
>jak zvládat psychickou zátěž v různých zlomových okamžicích
ano, ale sami s tím míváme obrovskou potíž, jak to zvládneme, naučíme to i naše děti
>znalost fungování psychiky jedince a skupiny stoprocentně
byly jsme zbaveni rituálů, které to udržovaly přirozeně a dlouhodobě, bez nich vlastně zůstáváme psychicky stále dětmi
>Když vezmu do ruky učebnici současných gymnazistů, vyděsím se
je to stále o modifikaci myšlení se současným vymýváním, v podstatě jedno čím, principem zůstává – hlavně nemyslet (tedy tvořit)
Asi to bude na nás doma, udržet to v přijatelné podobě, netlačit naše děti zbytečně do soukolí systému (stavíme je tak proti sobě), spolehnout se na naše instinkty, vyhnout se akceptování masové propagandy, myslím že pocit úspěchu a neúspěchu jde hodně i z rodiny, tak jako učit o věcech přemýšlet. Děti jsou obvykle vděčné i za kus pokresleného papíru jako vlastního (či společného) díla více, než akční PC game. Tady nám systém teď asi moc nepomůže.

162631

6.6.2008 10:20

RE: Spousta věcí v osnovách chybí

Wilonix 212.?.?.?

Reakce na 162618

Nic z toho co popisujete ("Škola by měla učit, jak se chová sňatkový podvodník, co vyvádí alkoholik, proč ujedou lidi na drogách, jak se bránit psychické manipulaci a podvodníkům všeho druhu, jak víc věřit vlastní úvaze a rozumu než rádoby autoritám všeho druhu, jak se postavit agresorům vynucujícím cokoliv a podobně" ) jsem na škole neměl a přesto neholduji alkoholu, drogám, nesnadno mě ochcat ani nejsem zadlužený. To co zde popisujete by mělo být především součástí výchovy v rodině. Už od malička mi rodiče říkali nauč se něco si nechat na horší časy a nekupuj si nic na co nemáš. Škola (ta základní) má především dát alespoň základní vědomosti o naší geografické a kulturní historii. Měla by naučit lidi číst, psát a počítat a všeobecně vzbudit zájem o sebezdokonalování a touhu po nových informacích. Pokud potlačíme ve školství předměty a budeme vyučovat jen jak bejt poslušný, neremcat a hlavně hlouběji neuvažovat nad nově získanými informacemi tak z nás budou jen poslušní otroci v rukou mocných. P.s Musíte si uvědomit že gymnasium je přípravná škola pro školy vysoké. Pokud jste chtěla po střední skončit se studiem měla jste si vybrat odborně zaměřenou školu. Navíc to že vy ty podrobné vědomosti nevyužijete neznamená že je nevyužije někdo jiný. Je obrovský rozdíl mezi tím jestli něco zběžně znáte a nebo to něco znáte do podrobností. A v historii a technice to platí dvojnásob.

162632

6.6.2008 16:39

RE: Spousta věcí v osnovách chybí

mike1977 89.?.?.?

Reakce na 162632

nekupuj si nic na co nemáš.
To je pravda...takže chcete říci, že člověk nemajetný, normálně bez dluhů, i s nějakým párletým SS, má čekat do cca 60ti let, aby byl schopen si kupovat alepsoň 1+1 ????

162649

6.6.2008 23:49

RE: Spousta věcí v osnovách chybí

wilonix 213.?.?.?

Reakce na 162649

Nepotřebuju si brát hypotéku na to abych měl u baráku 3 auta a televizi v každý místnosti. Už to chápeš? Mluvim o nákupu kravin. P.s Bydlet někde musíš ale ani to neznamená že se necháš dlouhodobě okrádat. Prvně bych půjčku žádal od rodiny. Až pak bych zkusil ty lichváře z bank. Mimochodem ztěžuj si státu že odboural veškerý výhody pro novomanžele a mladé rodiny ne mě.

162670

10.6.2008 15:17

RE: Spousta věcí v osnovách chybí

Starman 194.?.?.?

Reakce na 162632

Já se na VŠ naučil, že všichni kdo z VŠ neutekli nemají šanci se stát bohatými. Tak jsem ze školy utek a začínam přemýšlet o životě jaký je, ne o tom co ukazují v televizi.

162930

6.6.2008 9:40

Pokrocila debilizace...

maxx 85.?.?.?

Pratele, nemuzu se zbavit dojmu, ze za tim je nejaky zvrhly plan, jak mit ve spolecnosti porad tupejsi volice, kteri budou kupovat coca-colu, bramburky, a nasledne je do sebe cpat vedle sledovani telenovel... Tipoval bych na "radobysvetovladce", kteri na nas jiz dnes sypou chemtrailsy s neznamym slozenim...

162622

6.6.2008 16:03

RE: Pokrocila debilizace...

Pisatel si přeje zůstat v anonymitě 90.?.?.?

Reakce na 162622

Také mě to napadlo, neboť i slovy dvou jejích premiérů "líná běhna" Buzková moc stála o zrušení dějepisu...
„Ale to popudilo mnoho studentů, zvláště těch ze znevýhodněného prostředí" - ty popouzí i to, že se je někdo snaží na pokyn shůry dovléci k maturitě. Proto se asi u nás chystají ty dvojího druhu...

162647

6.6.2008 20:15

RE: Pokrocila debilizace...

Pisatel si přeje zůstat v anonymitě 65.?.?.?

Reakce na 162622

To není pocit, ale realita. O celkovém poklesu úrovně vzdělanosti dětí se hovoří nejen na konspirativních webech. Jen do hlavních mědií se to jaksi "nedopatřením" nikdy nedostane. Světová NWO vláda nepotřebuje myslící lidi, ale pár milionů polodementních otroků na práci v dolech. A hrstku špičkových vědců. To je vše, co jim stačí k pohodlné existenci na vylidněné zemi.
Polonegramotný a nevzdělaný člověk také zavčas nepochopí, že je určen k likvidaci. Respektive pochopí, ale až má oprátku na krku.
To jsou dva hlavní důvody, proč je prováděna "medticida" (mentální genocida) na našich dětech, jejichž rodiče se štvou v práci od rána do noci, aby jim mohli zajistit "lepší budoucnost". Jak pošetilé.

162661

6.6.2008 23:35

RE: Pokrocila debilizace...

Rene Bartosek 68.?.?.?

Reakce na 162661

Jenomze to nemuze vest k nicemu jinemu nez takovemu uspechu jako treba KLDR. Mistni boss ma sice skoro absolutni kontrolu, ale vladnout takovemu svetu? Rekl bych, ze takova mocenska elita postrada ambice a jistou "odbornou" kvalitu. V KLDR je to mozne, ale v nezglobalizovanem svete je to nemyslitelne. Staci si polozit otazku, zda muze lagr jako KLDR spolknout svet? Koupit asi tezko? Presvedcit svym uspechem? [velký smích] [velký smích] Bajonety bez realnych zdroju? [chechtot] [chechtot] A moc stojici na bajonetech, to je z hlediska zdroju extremne narocna forma bez sance uspet proti sofistikovanejsim formam drzeni moci, ktere jsou mnohem efektivnejsi.

162673

6.6.2008 10:04

jasně

Blue litr (zavináč) seznam (tečka) cz 195.?.?.?

podle profesora Whita by se měli na školách vychovávat poslušní idioti. Neboť člověk bez vzdělání je velmi lehce manipulovatelný. pod pojmem "občanská zodpovědnost" v této souvislosti vidím výchovu k naprosté poslušnosti nesmyslným zákonům a nařízením shora.
Ať žije NWO [bliji]

162627

6.6.2008 11:00

future citizen

def 90.?.?.?

tak vidim, že kromě future warrior se bude v budoucnu na planetě zemi vyskytovat i future citzen ... jen by mne zajimalo, kdo bude kralovnou řídící mraveniště?

162633

6.6.2008 15:27

VŠE vs. VŠB

RSDr. 195.?.?.?

VŠE vs. VŠB
http://www.dfens-cz.com/view.php?cisloclanku=2008060103

162645

6.6.2008 17:01

Potvrdenie mojej teórie

Aquarius50 195.?.?.?

Pán "profesor" White mi znova potvrdil správnosť mojej teórie, že na Zemi nežije jeden ľudský druh, ale dva. Homo sapiens a Homo debilis. Bohužiaľ, na škodu všetkých je momentálne druh Homo debilis pri moci... [pláč]

162651

7.6.2008 8:27

Kachna???

osg 88.?.?.?

Když jsem to četl měl jsem jen vyvalené oči, nevěřím, že by bylo možné aby americké úřady naslouchali takovému návrhu. Tohle si přc nemůžou dovolit ani USáci... tedy pokud se nechtějí začít živit převážně zemědělstvím či rychle začít světovou válku...

162684

7.6.2008 12:05

Docela husté zvěrstvo:

Rudolf Bačík 86.?.?.?

"..neboť tradiční předměty byly zavedeny do osnov střední třídou a 'jsou v podstatě jen návodem k tomu, jak se mít dobře'..."

Ano soudruhu "profesore" v jistém smyslu slova je tomu přesně tak.
Ale nepochopil jsem, co je špatné na tom mít (chtít se mít) se dobře. Pochopil jsem , že cílem vašich "projektů" je vychovat zidelogisovaného nevzdělaného a nevzdělavatelného idiota ke všemu ochotnému, pánům poslušnému, který se bude mít mizerně a bude žít v blahém nevědomí, že se lépe nikdy mít nemůže.

Boha jeho a takovému rudému xindlu popřávají sluchu?

162695

7.6.2008 12:15

Vyuka na skolach

Kevin 78.?.?.?

Clanek je psan velice kontroverzne a stylizovan tak, aby vzbudil vasnivy odpor k navrhu. Coz se taky (jak tak koukam na reakce mluvici o blbcich zeroucich chipsy a ovladatelnem stadu) povedlo. Ale zamyslel se nekdo z vas CO a JAK se dnes uci na skolach ??

Zemepis se nam z nauky o usporadani sveta postupne zmenil v biflovani telefonnich seznamu (utrpi nejak vzdelanost deti kdyz nebudou znat pocet obyvatel jihoamerickych zemi?), dejepis misto aby uvadel dejiny v souvislostech tlaci do deti encyklopedii dat a jmen a na biologii se pisi pisemky z latinskych nazvu celedi a podceledi. K cemu je takove uceni, kdy nejlepsim zakem by byl diktafon? K cemu je opisovani ucebnic do sesitu? K cemu je dobre zatezovat zaky biflovanim encyklopedii misto samostatneho mysleni?

Mozna se mnou nebudete souhlasit, ale jsem plne za zruseni predmetu jako dejepis, zemepis, prirodopis, fyzika ci chemie v jejich dnesnim ponimani. Dneska se zaci uci o te same veci v sedme tride na chemii, v seste na fyzice a v osme na biologii a vubec nechapou ze to spolu souvisi. K cemu je uceni dejepisu kdyz se misto historickych souvislosti a souvztaznosti uci ctvrt roku feudalizmus v Nemecku a hned za tim stredovek v Recku a o rok pozdeji se na jinem predmetu uci zemepis techto zemi?

Mou predstavou idealni vyuky by byla vyuka tematicka. Treba tema prvniho pulroku - Evropa v devatenactem stoleti a dnes. V ramci teto temy dejepis, zemepis se zduraznenim promen hranic statu, vznikem a zanikem statnich utvaru, filozofie, obcanska nauka, neco o statnich zrizenich a jejich vyvoji. Nebo treba biologie. To jak se uci dneska je totalne ujete. V pate tride rostliny, v seste zvirata, v sedme clovek, v osme mineraly... Co takhle tema biologie lesa a stepi a v ni komplexne rostliny, zvirata, geologiicke souvislosti vzniku. A za rok treba biologie tundry nebo pouste. Dneska se deti na chemii biflujou krystalizace a rekrystalizace vapennych soli, ale jen 1-2 z tridy chapou sovislosti se vznikem hornin nebo krapniku v jeskyni...

Ucitele jsou svazani casto absurdnimi osnovami s nepredstavitelnym objemem toho, co musi natlacit do hlav zaku za pulrok nebo rok. Pri takove "vyuce" nezustava zadny cas na diskusi se zaky nebo na skutecne posouzeni znalosti a vedomosti zaka pri ustni odpovedi. Klasifikace se pak zvrhava na pisemky, kde zak vypisuje telefonni seznam (akorat misto cisla telefonu pise data narozeni ci smrti). Napise spravne 10 cisel - za 1, nenapise - za 5... Jaka je tu proboha souvislost se skutecnymi vedomostmi, co se tim sleduje?

Podle mne je mnohem dulezitejsi aby zak vedel kdo to byl treba mistr Jan Hus, jake byly jeho nazory, zac kritizoval cirkev, co pozadoval nez to ze byl upalen 6.7.1415. Zak by mel znat geografii Jizni Ameriky a vedet ze hledat na mape Venezuelu u Argentiny neni ten nejlepsi napad. Mozna se mu bude jeste do krizovek hodit informace, ze hlavnim mestem je Caracas. Ale nac ma to ubohe ditko vedet ze Caracas ma 1 825 000 obyvatel, nebo ze Venezuela ma rozlohu 912 tisic ctverecnich kilometru? A tak by se dalo pokracovat...

162696

7.6.2008 16:09

RE: Vyuka na skolach

Vladimír Stwora editor (zavináč) zvedavec (tečka) org 83.?.?.?

Reakce na 162696

Ne. I biflování má své PRO. V době, kdy si děti musí nasoukat do hlavy značné množství faktů, kterým v tom okamžiku nerozumí, se to může zdát zbytečné, zvlášť když se operuje faktem, že většinu zapomene nebo nepotřebuje - a na tom je postaven koncept promyšlené demontáže vyuky -, ale není to zbytečné.

K memorizování se zapojuje jiná část mozku než pro tématické hry, a mozek se tím cvičí. K úspěšnému vývoji jedince je vhodné cvičit všechny nebo co nejvíce částí mozku. Později v dospělosti takto vycvičený mozek přispívá ke schopnosti analýzy a schopnosti (suprise, suprise) samostatného myšlení. I když se zdá, že memorizování je pravý opak samostatného myšlení. Je. Ale pomáhá jinak.

Jsem pro vyváženou vyuku, kde se střídá tématický přístup k učení (20%), memorizování (30%) a zbytek normální učení, kde by žák měl rozumět tomu, co se učí.

162708

7.6.2008 17:10

RE: Vyuka na skolach

Kevin 78.?.?.?

Reakce na 162708

V podstate nejsme ve sporu. Ja nerikam ze se ma memorovani uplne odstranit. Ja kritizuju dnesni system vyuky postaveny pouze na memorovani jako jedinem zpusobu uceni, pisemkach z nic nerikajicich dat a umelem rozbijeni souvislosti skostnatelym delenim na predmety.

Mam dve deti a vidim jak to dneska v te skole vypada. Pretizeni ucitele honeni megalomanskymi osnovami nemaji cas detem veci vysvetlit nebo zasadit do souvislosti. A tak se casto vyklad ucitele zvrhava na cteni z knihy a deti jako otroci celou hodinu opisuji ucebnici. Kdyz se k tomu prida jeste system zkouseni, kdy ucitel nechce doslovne zneni jen u poucek a definic (kde je to samozrejmosti), ale pomalu u vseho co rekl, nebo udela tezisko pisemky z data umrti nejakeho krale, mame zadelano na decka co povazuji skolu ne za studnici vedomosti, ale jen za opruz a ztratu casu.

162710

8.6.2008 1:08

RE: Vyuka na skolach

Rene Bartosek 68.?.?.?

Reakce na 162710

S tim se da souhlasit, ale je treba prvni znat nejaka "fakta", ktera lze dat do souvislosti. Ani Komensky nebyl zastancem pouze chodicich clovecich encyklopedii neschopnych si dat veci do souvislosti. Pokud vsak "neprakticke" predmety budou zruseny, pak jaksi nebude co davat casem do tech vzajemnych souvislosti. Jednoznacne z dlouhodobeho hlediska pro zapamatovani faktu je jejich dvojite zduvodneni, proc to tak je a proc to tak byt nemuze.

To vsak nefunguje pri uceni napr. cizich jazyku. Tam se bez cviceni pameti a to soustavneho nelze vyhnout. Ja osobne jsem zivouci priklad. Oni vykona pamet je potreba, ale bez treningu to fungovat nebude. Lidi usilovne cvici ve fitaku proto, aby meli hezke telo a bicepsy, ale mozek klidne nechaji zchatrat. Bodejt na prvni pohled to neni videt.

Osobne se domnivam, ze ruseni "nepotrebnych" predmetu, naprosto nema nic spolecneho s potrebou reformy vzdelavaciho systemu bazirujici na memorickem mechanickym zvykani fakt. Pokud toto je skutecny stav verejneho skolstvi. Pokud ucitele pri odzvykavani techto fakt ze strany zaku, zacnou pouzivat otazku Proc? a nauci tuto otazku uzivat sve zaky ve svych zivotech. Pak tito skutecne pedagogove udelali kvalitativni krok pro vzdelavaci proces svych studentu. A odvazim se odhadovat, ze vzdelani stojici na otazce Proc? je celozivotni zalezitost.

162731

8.6.2008 8:44

RE: Vyuka na skolach

wilonix 213.?.?.?

Reakce na 162710

Jistě máš pravdu jenže on to není tak problém předmětů a knih ze kterých se žáci učí jako spíš neschopnost učitelů výklad zlidštit. Učebnice obsahují jen to základní minimum a ani toho více obsahovat nemohou (byly by velké těžké atd.). Je zde jistý předpoklad a to ten že učit danej předmět bude jen pedagog vyučenej "v oboru". Bohužel často se stává že dějepis učeji matematici, zeměpis tělocvikáři atd. Pak se nelze divit že se dějepis jen smrskne na opisování učebnic. Sám jsem danou výuku po revoluci zažil a mohu říci že je taková výuka k ničemu. Zlepšení přišlo až na střední.

162740

9.6.2008 19:45

RE: Vyuka na skolach

rataj 85.?.?.?

Reakce na 162696

Máte podle mého názoru pravdu v tom, že se žáci zbytečně a neefektivně zatěžují spoustou údajů, které v životě naprostá většina neuplatní. Snad jenom v tom případě, že se přihlásí do nějaké vědomostní soutěže. Zhusta je výuka chápána tak, jako by se jednalo o to, aby žák nabifloval poměrně rozsáhlé encyklopedické znalosti, které v životě téměř nevyužije (a většinou krátce po zkouškách zapomene),místo toho, aby měl pevné základní vědomosti o světě, přírodě, humanitních oborech, které dokáže perfektně využívat v praxi a životě. Pokládal bych proto za vhodné, aby výuka byla zaměřena více tímto směrem, k chápání praktického využití poznatků.Zároveň by měli být žáci postupně vychováváni k tomu,aby si sami dokázali rozvíjet a osvojovat případné potřebné širší vědomosti z literatury a z internetu. K tomu bych doporučoval, aby jednotlivým žákům bylo zadáno občasné zpracování referátu k hlubšímu prohloubení probírané látky, který pak žák třídě přednese a zároveň se tak pocvičí v ústním projevu (slabším by učitel poradil). Určitý čas by měl být věnován diskusi k probíraným tématům, kdy by učitel mohl zajít do větší hloubky. Jinak je jisté, jak uvedl p. Bartošek, že s pologramotnými lidmi by současná společnost těžko mohla fungovat.

162868

8.6.2008 12:59

jestli chcete děti učit, musíte něco umět

8-P 88.?.?.?

všem doporučuji k přečtení knihu od Anthonyho Fokkera "Létající Holanďan". Anthony je ten týpek, co Němcům stavěl trojplošníky za první války, a řekl bych, že jeho autobiografie je plná poznatků nedočíslitelné hodnoty. A jsou to právě tihle lidé, kdo umí naučit své okolí spoustu věcí, aniž by někoho museli známkovat.

Tak to prostě je, takže v ideálním světě vás mechaniku naučí nějakej Fokker, elektrotechniku nejlépe Tesla, filosofii zatím nepřekonaný Sokrates, biologii vás dobře naučí třeba primář ára z Motola, a Šumachr je krom jiného dobrej učitel autoškoly.
"Evropský" centrálně řízený vzdělávací systém byl v pohodě v době osvícených vládců, kteří měli snahu své poddané opravdu něco naučit; ovšem to co se na školách dnes děje - a podotýkám že nejenom v Británii - smrdí byrokratickým šmejdem.

Anthony Fokker onehdá postavil nejlepší stíhačku na světě, která ovšem měla jednu vadu. Podle úřední vyhlášky musel mít každý dvouplošník dvě vzpěry mezi křídly. Tonda se samozřejmě s prušákama hádal, jenže mu řekli: "Nedáš tam vzpěru navíc, žádnej obchod nebude." A pak začali umírat piloti, kterým se ve vzduchu zlomily křídla. Byrokrati to samozřejmě chtěli hodit na Fokkra, že je to jeho konstrukční chyba. Jenže chyba lávky - mladému Holanďanovi to nedalo, a tak po týdnech práce zjistil, že za lámání křídel může právě ona vzpěra navíc. Dvě vzpěry totiž neumožňovaly "kroucení" křídel podél nosníku, a to dalo vzniknout obrovským stresům.

Fokker svět obohatil o další vědomost, akademický úředník s teoretickými znalostmi mechaniky zabil několik pilotů. A dnes, bohužel, školy vedou přesně takoví akademičtí úředníci, jejichž jediná kvalifikace je, že jim to politicky myslí. Pozor na to!

162756

9.6.2008 13:00

RE: jestli chcete děti učit, musíte něco umět

osg 88.?.?.?

Reakce na 162756

Kdy vzdělávací systém chtěl něco opravdu naučit? Podle mého názoru vzdělávací systém vždy byl (a pořád je) jen "továrnou na úředníky" - tím nechci říci, že nic nenaučí, ale to, že naučí jen "tak akorát" co stát potřebuje aby se lidé naučili. Když si projdete středoškolské a vysokoškolské učivo, tak tu a tam objevíte věc, která se NASCHVÁL učí špatně.

Samozřejmě naprostý souhlas s tím, že je nezbytné učit se od někoho, kdo něco umí.

162830

9.6.2008 14:34

RE: jestli chcete děti učit, musíte něco umět

8-P 88.?.?.?

Reakce na 162830

já bych to zas tak zle neviděl. Myslím, že osvícenci z 18 století měli opravdu zájem na tom vychovat kvalitní vzdělané lidi - vesničani se konečně naučili číst, psát a počítat, měšťani k tomu dostali něco z historie a přírodních věd, a elitní gymnázia nacpala elitním žákům do hlavy latinu, řečtinu (základ opravdové vzdělanosti), a rozsáhlé základy všech přírodních věd.

Proč si myslím že to bylo myšleno dobře? Hodnotím podle ovoce, které nám tehdejší školství přineslo - auta, letadla, motory, elektrika - za vším co máme kolem nás je spousta intelektuální práce. A nejvíc pro lidi důležitých objevů přišlo těsně před první světovou. A jinak si myslím, že ne každý král z historie je velký konspirátor - někteří z nich byli opravdoví "králové".

162839

8.6.2008 15:43

Ze by to byl duvod, proc z nasich deti maji tvarne ovce.

Rene Bartosek 68.?.?.?

http://www.prop.sk/wwf.html
A co takhle udelat obchodni artikl ze vzduchu, ktery dychame. Mozna by kazdy clovek mel platit pokuty za produkci CO2. Mozna bychom pak prestali zhluboka dychat a dychali bychom vice setrne. Jeste by melo byt zpoplatneno slunecni zareni. Vsemocna ruka trhu si uz s tim jiste nejak poradi, vzdyt dokazala zregulovat lidskou blbost, byt blbost plneho zlabu se tim dostala do pozice avantgardy humanity.

162765

8.6.2008 16:18

RE: Ze by to byl duvod, proc z nasich deti maji tvarne ovce.

Kevin 78.?.?.?

Reakce na 162765

>Mozna by kazdy clovek mel platit pokuty za produkci CO2. Mozna bychom pak prestali zhluboka dychat a dychali bychom vice setrne.

Srandicky, srandicky...

Zapis z rokovani Evropskeho parlamentu, rokovaci den 19.5.2008.

Poslanci v neposlední řadě žádají Komisi, aby vypracovala studii proveditelnosti zavedení "karty CO2" pro fyzické osoby a malé a střední podniky, ve které by byla uvedena spotřeba energie a množství vyprodukovaných skleníkových plynů, protože je nutné uvažovat o zavedení daně z uhlíku.

Zdroj: web EP

162767

9.6.2008 1:32

RE: Ze by to byl duvod, proc z nasich deti maji tvarne ovce.

Rene Bartosek 68.?.?.?

Reakce na 162767

To ma byt vtip? Co to je presne fyzicka osoba podle zakona? Je to i treba duchodce nebo dite? Tomu rikam progres i v temnem stredoveku byla voda vzdy zdarma, o cesrtvem luftu ani nemluvim. Smysl pro humor se nejak vytraci.

162785

8.6.2008 16:54

RE: Ze by to byl duvod, proc z nasich deti maji tvarne ovce.

Aja 74.?.?.?

Reakce na 162765

Kseft je kseft.

Minuly tyden otevrela montrealska burza "klimaticky trh".
Znecistovatele emisemi CO2, kteri znecisti mene, nez jim limit dovoluje, prodaji svuj kredit tem, kteri znecistuji vic.

Svetova banka predpoklada na tento rok hodnotu transakci 92 miliard dolaru.

162769

8.6.2008 19:10

RE: Ze by to byl duvod, proc z nasich deti maji tvarne ovce.

Saša 74.?.?.?

Reakce na 162769

>Znecistovatele emisemi CO2, kteri znecisti mene, nez jim limit
>dovoluje, prodaji svuj kredit tem, kteri znecistuji vic.

Nějak souvisí: New Zealand seeks to curb livestock's gas emissions ovce a krávy nebudou trpět na plynatostí [mrknutí jedním okem]

162770

8.6.2008 20:25

RE: Ze by to byl duvod, proc z nasich deti maji tvarne ovce.

Aja 74.?.?.?

Reakce na 162770

>Nějak souvisí: 008jun08,0,6244547.story] New Zealand seeks to
>curb livestock's gas emissions[/url] ovce a krávy nebudou trpět
>na plynatostí [mrknutí jedním okem]

Urcite. [smích]

162771

9.6.2008 2:27

RE: Ze by to byl duvod, proc z nasich deti maji tvarne ovce.

Rene Bartosek 68.?.?.?

Reakce na 162769

Clo vsecko nejde prepocitat na zlate tele nasi "civilizace" prachy? [oči v sloup]

162786

9.6.2008 4:16

Exklusivne Stepan Kotrba.

Rene Bartosek 68.?.?.?

Styl psani Stepana Kotrby me osobne sedi a je to pro me prijemne srozumitelne cteni. Nekdy napise Kotrba clanek podprumerny, vetsinou pise ve svem vysokem standartu, a semtam skvosty. Tato uvaha vsak presahuje ramec novinariny. S uctou smekam pane Kotrba. [cool] [cool] [smích]
http://www.blisty.cz/2008/6/9/art41081.html

162788

9.6.2008 5:03

RE: Exklusivne Stepan Kotrba.

Rene Bartosek 68.?.?.?

Reakce na 162788

Zajimava polemika mezi pany Kotrbou a Culikem.
http://www.blisty.cz/2008/6/9/art41091.html
http://www.blisty.cz/2008/6/9/art41094.html
http://www.blisty.cz/2008/6/9/art41095.html
Pokud se zmenila nejak vyrazne Gaussova krivka zobrazujici rozlozeni populace podle kvokaciho kvocientu za poslednich 20 let, pak sirsi pristup ke vzdelani muze ovlivnit zvyseny pristup talentovanych lidi k tomuto procesu. Protoze za komunismu krome ideologickych duvodu s marginalnim dopadem neexistovala nejaka diskriminace, tak snizena kapacita oboru s maturitou skutecne poskytovala vzdelani lidi s vetsim talentem, vybranych na zaklade prijmacich rizeni. Uplatneni absolventu to uz byla jina vec. Stranickeho uvedomneni, konexi...a pak nekde na chvoste schopnosti.

Za prvni republiky bylo jeste mene absolventu s maturitou a naroky byly daleko prisnejsi. Vzdyt i tito absolventi stali za vysokou urovni Ceskoslovenska. Klesajici uroven maturit o necem svedci. Ja jsem absolvoval jeste s povinou matematikou s absulutnim prospechem. Maturitu s narocnosti prvni republiky bych nebyl schopen absolvovat bez tvrde prace navic ani se ctverkami. V technickych oborech jsem se vetsinou nudil a nas tridni spickovy pedagog ( byli jsme jeho posledni trida pred penzi )chemikar se rozciloval, ze musi vest vyuku na zaklade tempa "vetsiny".

Takhle se, ale rozciloval co vime od jeho byvalych zaku, kteri nas ucili i predchozich 30 let. O tom jakym zpusobem vedl vyuku svedci, ze na UP se ucitele ptali nekterych studentu, zda jsou z Vitkova nebo Bilovce. Bilovec byl tehdy vyberove specializovane gymnazium na prirodni vedy pro severomoravsky kraj. Na obranu ucitelu bych rekl, ze ani Komensky by nedokazal nic, pokud by ze strany studentu nebyl zajem o studium.

V kazdem pripade nejak zohlednit kvalitu vyuku by bylo zadouci, ale trh to nevyresi aspon v zakladnim a strednim skolstvi ani nahodou. Elitni privatni gymnazia, kde treba brala vzdelani paradoxne dcera byvale ministryne skolstvi.... Jake mela pani ministryne mineni o kvalite verejneho skolstvi a co udelala pro naparavu? Ani 100 milionove sponzorske dary CEZ jednomu gymplu s reditelem Klausem ml. nejsou schopny udrzet v ramci cele republiky dostatecnou vseobecnou uroven vzdelani. Takze mame problem "joustone". I kdyz Topolanek s Julinkem za kopromisu Lisky, to mini "vyresit" zrejme likvidaci verejneho skolstvi a sverit se do rukou bozich a "vsemocne pracky trhu".

162790

9.6.2008 5:39

RE: Exklusivne Stepan Kotrba.

Rene Bartosek 68.?.?.?

Reakce na 162790

To taky neodmyslitelne patri k problemu skolstvi, i tady se vytvari ramce a mantinely pro reseni ci nereseni problematiky. Kazdy at si vybere dle sveho rozumu.
http://www.blisty.cz/2008/6/9/art41090.html

162792

9.6.2008 5:42

RE: Exklusivne Stepan Kotrba.

Rene Bartosek 68.?.?.?

Reakce na 162792

Korytkovy zpusob pana ministra Lisky pomoci jmenovane expertni skupiny primo ministrem. President republiky pri jmenovani do funkce ministra skolstvim, zase videl jednou "za roh" do budoucnosti.
http://www.novinky.cz/clanek/141974-liskova-nezavisla-expertni-skupina-rozdeli-6-5-miliardy-na-mlhave-projekty.html

162793

10.6.2008 5:38

RE: Exklusivne Stepan Kotrba.

Rene Bartosek 68.?.?.?

Reakce na 162788

A safra to jsem se prehlidl, tuhle uzasnou uvahu napsal pan Zak. Takze omluva. [zahanbení] [zahanbení]

162895

9.6.2008 20:36

absolutne nesuhlasim

crovax 86.?.?.?

Vzhladom nato,ze som sam ucitel(aj ked v skolstve momentalne neposobim), chcel by som sa vyjadrit k tejto teme.Pravdou je, ze ucebne osnovy by sa mali pozmenit a urobit viac praktickymi, ale urcite nie vypustenim predmetov,ale inovaciou, vypustenie dejepisu, zemepisu mi pride ako velmi nevhodnu zart, ale samozrejme sleduje jediny ucel,vytvorit multinarod,presne ako sa zidia snazia. treba sa pozerat dopredu a nie dozadu,ale narod,ktory nepozna svoju historiu prestava byt narodom a to je presne to,co by chlapci s krivymi nosmi radi dosiahli

162872

Tuto stránku navštívilo 6 080