Diskuze k článku

Několik poznámek ke geneticky modifikovaným potravinám

Příspěvků 23

20.8.2003 2:03

Několik poznámek ke geneticky modifikovaným potravinám

Alex Juchelka alexj (zavináč) xmission (tečka) com 166.?.?.?

Hmmm, myslel jsem vždycky, že BT je ze všech různých pesticidů nejpřijatelnější alternativa, jak pro prostředí, tak pro člověka samotného. Jelikož jsem tento prostředek úspěšně použil proti invazi jakýchsi housenek na našich gambell doubcích (quercus gambelli?) proti které byla irácká invaze dětskou zábavou a na živý plot (privet), doufám, že nebudu mít nějaké dlouhodobé následky [smích]. Měl jsem sice masku, ale lajdácky nošenou a vítr někdy foukal mým směrem... [pláč]

18375

20.8.2003 10:24

Vědátoři

Nenávistník 62.?.?.?

Kdyby na celým světě oddělali všechny vědátory a zmetky co furt špekulujou která bomba je lepší a která mrtvá velryba má hezčí žaludek, tak by konečně byl klid. [naštvaný]

18392

21.8.2003 8:28

RE: Vědátoři

Zdeněk Matoušek 24.?.?.?

Reakce na 18392

Vědátoři
Kdyby na celým světě oddělali všechny vědátory a zmetky co furt špekulujou která bomba je lepší a která mrtvá velryba má hezčí žaludek, tak by konečně byl klid.
================================================================
To zní sice velmi pěkně, ale v praxi by to asi znamenalo vracet se zpátky do prvobytně-pospolné. Nakonec to tak stejně asi dopadne, ale von se ten pokrok nějak moc zastavit nedá. A lidi jsou jenom lidi. Kolika špatností se udá každý den, ale oni se nepoučí, a další den je to třeba o kus horší. Co vod nich čekáte ?

18447

20.8.2003 10:31

Několik poznámek ke geneticky modifikovaným potravinám

Jan ŠŠimůnek jsim (zavináč) med (tečka) muni (tečka) cz 147.?.?.?

Autorovi dík za velice zajímavý a vědecky střízlivý článek.

Snad jen tři doplnění:

1. U některých rostlin, např. rýže, se jako faktor zvýšení rezistence proti škůdcům tvorba latexu (stejného, jaký roní třeba pampeliška nebo v menší míře i lístky salátu). Část populace je na latex alergická (poznáte to např. tak, že uděláte-li si "frkačku" ze stonku pampelišky a budete mít oděrku na rtu, vzápětí silně otečete). Tam by bylo vhodné upozornění ve smyslu: Je tam antigen té a té rostliny, nejezte to, jestli po ní máte zdravotní potíže; samotná značka "GMO" je informačně bezcenná.

2. Na druhé straně byla vyvinuta GM rýže s obsahem karotenu, kdy miska rýže denně může zamezit vznik silné avitaminózy A, vedoucí k oslepnutí. Statistiky (WHO) přitom uvádějí, že v zemích, kde je k dispozici jen miska geneticky nemanipulované rýže denně oslepnou v celostětovém měřítku tisíce až desetitisíce dětí za den.

3. Postoj EU ke GMO je jednoznačně dán politickým vlivem zemědělské lobby, která chce zachovat svoje parazitovaní na zbytku obyvatel. Ukazuje, že tato organizace fatálně selhává i v případě relativně triviálních rozhodnutích.

18393

20.8.2003 17:20

RE: Několik poznámek ke geneticky modifikovaným potravinám

Rado 24.?.?.?

Reakce na 18393

>2. Na druhé straně byla vyvinuta GM rýže s obsahem karotenu, kdy
>miska rýže denně může zamezit vznik silné avitaminózy A, vedoucí
>k oslepnutí. Statistiky (WHO) přitom uvádějí, že v zemích, kde je
>k dispozici jen miska geneticky nemanipulované rýže denně
>oslepnou v celostětovém měřítku tisíce až desetitisíce dětí za
>den.
Toto znie ako nejaky nezmysel. Pred par rokmi nikto ani nevedel, ze existuje nejaka genova manipulacia a teraz zrazu ludia hromadne slepnu, lebo nemaju manipulovanu ryzu? Mozete prosim uviest linku na tuto statistiku?

18408

20.8.2003 18:07

RE: Několik poznámek ke geneticky modifikovaným potravinám

Alex Juchelka alexj (zavináč) xmission (tečka) com 166.?.?.?

Reakce na 18408

To je dlouhodobě známý fakt, že strava, jejímž základem je hlavně, nebo pouze (hlavně u dětí) rýže, vede k nedostatku železa a vitamínu A. Indie Bangladéš a jihovýchodní Asie trpí nejvíce.

Tzv. "zlatá rýže" je obohacena karotenem, jak zde bylo uvedeno a existuje myslím i druh GM rýže, který na základě genu z fazolí obsahuje i to potřebné železo. Někteří výzkumníci z rozvojových zemí tvrdí, že tato nová rýže samotná nebude schopna všechny uvedené problémy odstranit, ale nikdo nezpochybňuje, že existují a je skutečně blbost myslet si že všechno úsilí za GM potravinami je motivováno pouze ziskem.

18410

20.8.2003 18:36

RE: Několik poznámek ke geneticky modifikovaným potravinám

Rado 216.?.?.?

Reakce na 18410

To je dlouhodobě známý fakt, že strava, jejímž základem je
>hlavně, nebo pouze (hlavně u dětí) rýže, vede k nedostatku železa
>a vitamínu A. Indie Bangladéš a jihovýchodní Asie trpí nejvíce.

V tom pripade ale existuje aj ovela jednoduchsie riesenie ako GM ryza. Treba jest viacej inych potravin. Ked tak nerobia je to ich zodpovednost (resp. zodpovednost rodicov). Nikto predsa Indom nebrani vymenit cast ryzovych poli za nieco ine.

18411

20.8.2003 20:04

RE: N?kolik poznámek ke geneticky modifikovaným potravinám

Alex Juchelka alexj (zavináč) xmission (tečka) com 166.?.?.?

Reakce na 18411

Pane Rado,

budu to brát tak, že si ned?láte srandu a trochu m?j p?edchozí komentá? up?esním - hlavní stravou je rýže, pokud ji seženou...

Možná, že si myslíte, že v tropických zemích sta?í sáhnout na strom a utrhnout si mango a do jisté míry budete mít pravdu, pokud doty?ný bude žít na n?jaké bukolické farm?. To je ale naprosto menšinová situace a ne všechny tropické zem? mají dostatek ovoce, apd., kterým by mohly nedostatek vitamín?, apd. nahradit. Kambodža, která má stejné podnebí, jako okolní zem?, t?eba dováží t?eba v?tšinu ovoce z Thajska a Vietnamu. Populace, která trpí podvýživou, ?asto žije na okrajích velkom?st, kde jediná zelenina je k nalezení v odpadkových koších, lidé pálí stromy na topivo, v?etn? ovocných, apd. Mléko je luxus. ?asto se jedná o ubožáky bez vzd?lání a nebo o hluboko zako?en?né stravovací zvyky, které nelze v krátké dob? zm?nit. Rýže ale roste rychle... Navíc existují r?zné programy, jak eliminovat chudobu a nau?it lidi se o sebe lépe postarat - což by mohlo posléze vést ke zlepšení výživy. P?edstavují ale každopádn? omezená ?ešení, kdežto zlatá rýže je snahou vy?ešit co nejvíce t?chto problém?, co nejd?íve.

18424

21.8.2003 6:03

RE: N?kolik poznámek ke geneticky modifikovaným potravinám

Rado 24.?.?.?

Reakce na 18424

Nie nerobim si srandu, myslim to na 100% vazne. Pochopte, ze ludia sa maju chovat zodpovedne. V tomto pripade by mali diverzifikovat polnohospodarstvo, alebo dovazat zo zahranicia. Dalsou otazkou zodpovednosti je rodenie deti - ked si ich raz niekto nemoze dovolit, tak nech ich nevyraba! Mozno to znie cynicky ale je to tak. Takze s recami o chudobnych podvyzivenych detoch na mna nechodte.
Okrem toho mi je jedno co do seba pchaju chudobni ludia niekde v Bangladesi, podstata problemu je, ze to ich "riesenie" sposobuje rozsirovanie GM potravin aj tam kde ich netreba. Alebo snad Zapad trpi hladom?

18440

21.8.2003 16:14

RE: N?kolik poznámek ke geneticky modifikovaným potravinám

Alex Juchelka alexj (zavináč) xmission (tečka) com 166.?.?.?

Reakce na 18440

Pane Rado,

abyste změnil lidi, musíte je vzdělat - takové vzdělání (jak zpestřit stravu, pěstovat jiné plodiny, apd.) probíhá. Zlatá rýže je pokus o jiné řešení a já rozhodně netvrdím, že jediné správné - někde jsem četl, že na to, aby dospělý dostal potřebnou dávku vitaminu A obsaženého ve zlaté rýži, musel by jí denně sníst 16kg... Pochybuji rovněž, že třeba v takovém Thajsku, kde se zatím jedná hlavně o nedostatek vitamínu - ne jeho klinické projevy, jako slepota, apd. - a které pěstuje jednu z nejlepších rýží na světě (khao mali - jasmínová rýže) se zlatá rýže začne pěstovat ve velkém měřítku.

18465

21.8.2003 18:02

RE: N?kolik poznámek ke geneticky modifikovaným potravinám

Rado 24.?.?.?

Reakce na 18465

Vzdelanie? Prosim Vas, ved to je len chaba vyhovorka. Ved uz len obycajnym sedliackym rozumom by si mal clovek vypocitat, ze ked nie je schopny uzivit dieta, tak ho v prvom rade nevyrobi. A to je len jeden z mnohych prikladov.
Uvazovanie, ze aki su niektori ludia chudacikovia a co pre nich treba obetovat, nikdy nic dobre neprinieslo. Snad len "dobry" umysel a kratkozrakost...

18468

21.8.2003 21:22

RE: N?kolik poznámek ke geneticky modifikovaným potravinám

Rado 216.?.?.?

Reakce na 18468

Teraz som sa nechal uniest uplne inym smerom. V podstate mate pravdu. Vzdelanie je v konecnom dosledku najlepsie riesenie... Len ma irituje "riesenie" pomocou GM potravin, pretoze skutocny povod problemu (ktory je v ludoch) sa tym neriesi a na druhej strane sa vyrabaju nove problemy.

18469

21.8.2003 21:27

RE: N?kolik poznámek ke geneticky modifikovaným potravinám

Alex Juchelka alexj (zavináč) xmission (tečka) com 166.?.?.?

Reakce na 18468

A Vy máte pocit, že se na něco já, nebo ti postižení vymlouváme, nebo že snad ty lidi zrovna proti Vám hájím? Soucítění je něco, co funguje na osobní úrovni, někdo je má, někdo ne...

18470

22.8.2003 2:14

RE: N?kolik poznámek ke geneticky modifikovaným potravinám

Rado 216.?.?.?

Reakce na 18470

>A Vy máte pocit, že se na něco já, nebo ti postižení vymlouváme,

To je dost sugestivna otazka. Fakt ale je ze ti postihnuti sa skutocne vyhovaraju. Namiesto toho aby sami pre seba nieco urobili... ale to uz nema vyznam, stale dokola.
Na druhej strane sa vyhovaraju aj politici, ktori presadzuju riesenie s pomocou GM potravin. Ked uz tak velmi chcu pomoct, tak nech sa snazia o systemovu zmenu (ako som uz spominal - polnohospodarstvo, alebo ako ste spomenuli Vy - vzdelavanie).

>nebo že snad ty lidi zrovna proti Vám hájím? Soucítění je něco,
>co funguje na osobní úrovni, někdo je má, někdo ne...

Sucit uz vyprodukoval komunizmus, pozitivnu diskriminaciu a dalsie perly. Je rozdiel, ked suciti charita a ked sucitia politici.

18490

22.8.2003 18:50

Pokus o opravu...

Alex Juchelka alexj (zavináč) xmission (tečka) com 166.?.?.?

Reakce na 18490

Pane Rado,

Dám Vám příklad, na Filipínách (ale nejen tam) se vyskytuje vysoké procento rozštěpů patra a zaječích pysků, jehož příčiny jsou zřejmě jak genetické (prokázáno), tak ovlivněné prostředím, výživou (neprokázáno). Podle Vás by zřejmě lidé na Filipínách měli za sexem cestovat z odlehlých oblastí do míst s větší genetickou proměnlivostí, kde je výskyt partnerů s rozštěpy méně koncentrovaný, obstarat si během těhotenství přísun folic acid (jedna z možných příčin) a nebo nemít děti. Něco takového je ale prakticky nemožné a k těmto snahám z rozličných důvodů pochopitelně nedochází, a to ani poté, co jsou lidé s možnými příčinami seznámeni. Vy odcházíte středem - mají, co si zaslouží (dramatizuji). Na Vaše místo přijíždí tým lékařů, sester, apd., kteří za dva týdny (v podstatě za týden, první týden probíhá výběr vhodných pacientů) zoperují zadarmo 800 postižených dětí... Vy máte pravdu, oni vědí totéž, ale mají trpělivost a hlavně - mají výsledky a 800 dětí bude žít normálním životem (stigma spojené se znetvořeným obličejem je velké po celém světě, obzvláště pro děti...)

Nemyslím si rovněž, že snahy odborníků v Mosantu, apd. jsou motivovány pouze ziskem. Je to stejná postup, jako při výzkumu nových léků. Objev penicilinu a antibiotik rovněž, po čase, vedl k oslabení účinnosti kultur, alergiím, apd., přesto je jejich přínos neoddiskutovatelný. V každém dobru se vždycky skrývá hodně nedobrého a naopak. Pokud vím, svět zatím není zamořen zlatou rýží a nic takového ani v budoucnosti nehrozí...

Sucit uz vyprodukoval komunizmus, pozitivnu diskriminaciu a dalsie perly

Vámi uvedené příklady nejsou příklady soucítění, ale sociálního inženýrství - v podstatě Vaše "soucítění politiků".

Je rozdiel, ked suciti charita a ked sucitia politici.

Myslím, že jsem v předchozím příspěvku napsal totéž, pouze jinými slovy, ne?

18515

22.8.2003 18:49

RE: N?kolik poznámek ke geneticky modifikovaným potravinám

Alex Juchelka alexj (zavináč) xmission (tečka) com 166.?.?.?

Reakce na 18490

Pane Rado,

Dám Vám p?íklad, na Filipínách (ale nejen tam) se vyskytuje vysoké procento rozšt?p? patra a zaje?ích pysk?, jehož p?í?iny jsou z?ejm? jak genetické (prokázáno), tak ovlivn?né prost?edím, výživou (neprokázáno). Podle Vás by z?ejm? lidé na Filipínách m?li za sexem cestovat z odlehlých oblastí do míst s v?tší genetickou prom?nlivostí, kde je výskyt partner? s rozšt?py mén? koncentrovaný, obstarat si b?hem t?hotenství p?ísun folic acid (jedna z možných p?í?in) a nebo nemít d?ti. N?co takového je ale prakticky nemožné a k t?mto snahám z rozli?ných d?vod? pochopiteln? nedochází, a to ani poté, co jsou lidé s možnými p?í?inami seznámeni. Vy odcházíte st?edem - mají, co si zaslouží (dramatizuji). Na Vaše místo p?ijíždí tým léka??, sester, apd., kte?í za dva týdny (v podstat? za týden, první týden probíhá výb?r vhodných pacient?) zoperují zadarmo 800 postižených d?tí... Vy máte pravdu, oni v?dí totéž, ale mají trp?livost a hlavn? - mají výsledky a 800 d?tí bude žít normálním životem (stigma spojené se znetvo?eným obli?ejem je velké po celém sv?t?, obzvlášt? pro d?ti...)

Nemyslím si rovn?ž, že snahy odborník? v Mosantu, apd. jsou motivovány pouze ziskem. Je to stejná postup, jako p?i výzkumu nových lék?. Objev penicilinu a antibiotik rovn?ž, po ?ase, vedl k oslabení ú?innosti kultur, alergiím, apd., p?esto je jejich p?ínos neoddiskutovatelný. V každém dobru se vždycky skrývá hodn? nedobrého a naopak. Pokud vím, sv?t zatím není zamo?en zlatou rýží a nic takového ani v budoucnosti nehrozí...

Sucit uz vyprodukoval komunizmus, pozitivnu diskriminaciu a dalsie perly

Vámi uvedené p?íklady nejsou p?íklady soucít?ní, ale sociálního inženýrství - v podstat? Vaše "soucít?ní politik?".

Je rozdiel, ked suciti charita a ked sucitia politici.

Myslím, že jsem v p?edchozím p?ísp?vku napsal totéž, pouze jinými slovy, ne?

18514

21.8.2003 2:45

RE: Několik poznámek ke geneticky modifikovaným potravinám

Peter 65.?.?.?

Reakce na 18411

To je dlouhodobě známý fakt, že strava, jejímž základem je
>hlavně, nebo pouze (hlavně u dětí) rýže, vede k nedostatku železa

>a vitamínu A. Indie Bangladéš a jihovýchodní Asie trpí nejvíce.


V tom pripade ale existuje aj ovela jednoduchsie riesenie ako GM ryza. Treba jest viacej inych potravin. Ked tak nerobia je to ich zodpovednost (resp. zodpovednost rodicov). Nikto predsa Indom nebrani vymenit cast ryzovych poli za nieco ine.

Jasne! Maju si k nej dat viac hovadzieho...lol..

18432

21.8.2003 9:21

RE: Několik poznámek ke geneticky modifikovaným potravinám

Zdeněk Matoušek 24.?.?.?

Reakce na 18432

To je dlouhodobě známý fakt, že strava, jejímž základem je
>hlavně, nebo pouze (hlavně u dětí) rýže, vede k nedostatku železa a vitamínu A. Indie Bangladéš a jihovýchodní Asie trpí nejvíce.
V tom pripade ale existuje aj ovela jednoduchsie riesenie ako GM ryza. Treba jest viacej inych potravin. Ked tak nerobia je to ich zodpovednost (resp. zodpovednost rodicov). Nikto predsa Indom nebrani vymenit cast ryzovych poli za nieco ine.
Jasne! Maju si k nej dat viac hovadzieho...lol..

----------------------------------------------------------------
No, jenže je to asi tak, jako kdybych Vám doporučil jíst hodně psího masa, když máte problémy s dýcháním. Pro Indy je kráva posvátná, a navíc, ti chudáci ji asi povětšinou (někteří) vidí jen na poli. Dokonce snad suší její trus a topí s ním, a na tom ohni připravují i svá jídla. Je divné,že tak stará civilizace, se všemi svými naukami a teoriemi, jógou a kamásútrou,
má tolik chudoby a problémů s přežitím. Ale my jsme taky potomci Husa, Komenského, Masaryka a :" podívejte se na ně, musíte naříkat ".

18450

21.8.2003 8:54

RE: Několik poznámek ke geneticky modifikovaným potravinám

Zdeněk Matoušek 24.?.?.?

Reakce na 18410

To je dlouhodobě známý fakt, že strava, jejímž základem je hlavně, nebo pouze (hlavně u dětí) rýže, vede k nedostatku železa a vitamínu A. Indie Bangladéš a jihovýchodní Asie trpí nejvíce.

Tzv. "zlatá rýže" je obohacena karotenem, jak zde bylo uvedeno a existuje myslím i druh GM rýže, který na základě genu z fazolí obsahuje i to potřebné železo. Někteří výzkumníci z rozvojových zemí tvrdí, že tato nová rýže samotná nebude schopna všechny uvedené problémy odstranit, ale nikdo nezpochybňuje, že existují a je skutečně blbost myslet si že všechno úsilí za GM potravinami je motivováno pouze ziskem.

================================================================
Už si nevzpomenu na jméno, ale nějaký doktor, který za to dostal Nobelovu cenu, objevil účinky hnědé, neloupané rýže, která velmi razantně pomohla odstranit nemoc "Beri-Beri" v brazilském pralese a ta nebyla vůbec modifikovaná. Pravděpodobně daleko horší bude samotné zpracování, processing, většiny zemědělských produktů, které jsme nuceni kupovat, pokud je chceme konzumovat.

18449

20.8.2003 21:26

Několik poznámek ke geneticky modifikovaným potravinám

Dan danielzyka (zavináč) seznam (tečka) cz 67.?.?.?

Tady jsou celkem zajimave informace posbirane z obou stran "genetickeho tabora", neco z historie a pekna casova osa, pro a proti atp. Neni to prilis odborne, ale ani prilis laicke, tak budte, prosim, shovivavi:

http://barinka.nwt.cz/~soc-gmo/

18425

21.8.2003 3:04

Tezko, eh, eh :o)

Dan danielzyka (zavináč) seznam (tečka) cz 67.?.?.?

Clanek byl fajn, obrazky potesily mlsne oko, ale tezko nejak na urovni debatovat o GMO, kdyz o cele veci malokdo neco poradnyho skutecne vi, cimz nemyslim clanky z novin. Ja osobne nevim jak konkretne se vnaseni, ubirani ci zmena genu dela, jaka to ma skutecna rizika, atp. Jako neodbornik na toto tema nemohu, bohuzel, nijak prispet k osvete, a bez hlubsich znalosti je tezko se orientovat v tom, co je pravda, lez ci pololez ci prekroucena informace anebo vysledek lobovani jedne anebo druhe skupiny nazorovych privrzencu/odpurcu GMO.

18433

21.8.2003 14:21

Několik poznámek ke geneticky modifikovaným potravinám

Kyslik 67.?.?.?

V juhovychodnej azii (v oblastiach co preferuju tu klasicku ryzu)som sa vcelku dost naslapal a nikdy som nepostrehol ze by tam bolo viac tych slepych nez inde na svete,mam dojem ze kto chce v skutocnosti ludstvo oslepnut su ti oblbovaci z Monsanto,ked ustupime a dame pravdu tym novodobim inzinierom ludskych dusi a rado-by monopolnym poskytovatelom zradla pre cely svet,budeme mat sice este oci ale definitivne uz vsetci budeme slepi a zostane nam uz len ten New World Order ako jediny vyber.

18462

28.8.2003 20:24

Několik poznámek ke geneticky modifikovaným potravinám

emil emilkaminsky (zavináč) yahoo (tečka) com 208.?.?.?

Joj, pane Taborsky, to se vam zase neco povedlo. [cool] Pripijim vam geneticky zdegenovanym plzenskym.

18778

Tuto stránku navštívilo 5 748