Diskuze k článku

Klasické české pohádky kritickým okem

Příspěvků 33

27.12.2007 1:04

Tak trochu inspirace?

Jiří Koubek yuri1 (zavináč) seznam (tečka) cz 88.?.?.?

Připadá mi to tak trochu inspirace z lidovek, jen je taková křečovitá, snažící se být vtipná v každém okamžiku.
Takhle se dělá vtipná a originální recenze.
Vaše pseudohumanita se opět projevuje v tom nejhorším světle, želáte pro zastřelenou lišku, přičemž se ani nepozastavujete nad jinými věcmi. Zabíjíte mouchy? Pokládáte pastičky na myši? Vybíráte se zvířata jen podle toho, jak se vám líbí? Jaký je rozdíl mezi švábem a liškou?
A není pravdou, že se dnes netočí hezké pohádky, třeba takový Anděl Páně je velice povedený.

150014

27.12.2007 1:48

RE: Tak trochu inspirace?

kavol 84.?.?.?

Reakce na 150014

> Jaký je rozdíl mezi švábem a liškou?

že jedno je hmyz a druhé savec?

150015

27.12.2007 2:03

RE: Tak trochu inspirace?

Vladimír Stwora editor (zavináč) zvedavec (tečka) org 213.?.?.?

Reakce na 150014

Tu recenzi jsem neznal. Líbí se mi. [smích]

150017

27.12.2007 20:06

RE: Tak trochu inspirace?

Pavel Šrubař Pavel (tečka) Srubar (zavináč) post (tečka) cz 193.?.?.?

Reakce na 150017

Asi sedm dalších recenzí českých politicky nekorektních pohádek publikoval Miloš Čermák na svém Extra blogu. Nepochybuji, Láďo, žes je neznal, ale stejně je fascinující, když dva špičkoví novináři nezávisle a každý trochu jinak zpracují podobným způsobem aktuální téma. Člověk si pak říká, že na těch pohádkách přece jen něco bude.

150040

2.1.2008 14:36

RE: Tak trochu inspirace?

vladimir v 82.?.?.?

Reakce na 150014

No, je to tak. Ale nutno si uvedomit ze autor jiste neni profesionalnim kritikem, ani spisovatelem, ale tak od vseho trosilinku. Je ale pravdou, ze u tretiho prirovnani pohadkoveho prvku (ktere mame tak radi) dnesni dobe, jsem zacal cist ob5slov a ve finale dal za 4. 20 let v Kanade udela se vztahem k tem ceskym malickostem asi sve, nedivme se.
Jinak pan Strach uz ma na konte dalsi peknou pohadku.... [smích]

150386

27.12.2007 1:49

názory jsou od toho, aby se různily

kavol 84.?.?.?

tak nějak nerozumím, co se snažíte humorně kritizovat a co je opravdu jenom pokus o vtip ...

co se týče těch princezen, odpověď na otázku, proč jsou tak strašně asexuální, by mohla být ta, že pohádky jsou přeci určeny malým dětem, a ty nemůžeme kazit nějakou erotikou

nicméně mě teda nepřipadne, že by byly nějak ošklivý nebo tak něco ... myslímže reálný princezny, takový ty co jsou k vidění na hradech v obrazárnách, na tom byly v průměru podstatně hůř [mrknutí jedním okem]

150016

27.12.2007 8:31

RE: názory jsou od toho, aby se různily

Jarmila 88.?.?.?

Reakce na 150016

Jo a princezně Marušce bylo v době natáčení pouhých 16 let, takže taky nebyla nijak přespříliš zakulacena.[smích]Ale pohádky to byly nesmírně pěkné, takové už dnes není nikdo schopný natočit. Proto se na ty moderní pohádky ani zvlášť nekoukáme, protože jsou bezduché, nemají kouzlo ani duši. Jsou jen příliš hlučné a všemi směry předimenzované.

Ale stejně, moje nejoblíbenější pohádky v TV nedávají a to mě mrzí. Byla to kreslená pohádka Sněhová královna a potom česká pohádka zvaná Strakonický dudák. Naštěstí tu pohádku o dudákovi mi půjčila sousedka, takže mi ji bratr přepálí na disk a pak si ji zas po velmi dlouhé době pustím.

150023

27.12.2007 3:15

Na okraj

Aja 74.?.?.?

Predchudce Lidovek i vas.

150019

27.12.2007 5:16

RE: Na okraj

Pisatel si přeje zůstat v anonymitě 72.?.?.?

Reakce na 150019

Vodnansky chce analyzovat pohadku a pritom nevi, co vlastne pohadka je. [pláč] [pláč]

150021

27.12.2007 10:06

RE: Na okraj

Vladimír Stwora editor (zavináč) zvedavec (tečka) org 213.?.?.?

Reakce na 150019

Tak to vypadá, že jsem zase jednou trefil kozla. Nevěděl jsem, že to bylo tak často zpracováno. Ale chtěl bych jen upozornit, že jsem to při psaní jako parodii nezamýšlel. Mělo to upozornit na pokusy cenzurovat pohádky - viz poslední odstavce. Ty jsou míněny vážně.

150024

27.12.2007 10:16

Klasické pohádky

Pisatel si přeje zůstat v anonymitě 89.?.?.?

Reakce na 150024

stejně tak jako mýty jsou něco jako vzorce, podle kterých my lidé fungujeme - ať už si to připouštíme nebo ne. Bohužel, přestože nám ve škole tlučou do hlavy vzorce fyzikální, které často v životě už nikdy nepotřebujeme, o důležitosti vzorců psychologických (které jsou už od dob Junga vědecky prokázaným faktem) se nikdo ani nezmíní. Ne že by bylo možno se těm vzorcům naučit a pak je v praxi jednoduše aplikovat - tak podvědomí, kde jsou tyto vzorce ukotveny, nefunguje. Je ale dobře vědět, jak důležité tyto vzorce jsou a jakou mají sílu. V zásadě fungují tyto vzorce tím lépe, čím ochotněji je akceptujeme. Jejich popírání, opravování či zlehčování se nakonec vždy obrátí proti nám.

150025

27.12.2007 19:19

RE: Na okraj

Aja 74.?.?.?

Reakce na 150024

Vladimire, vy jste to cele myslel vazne? Nee e?
Tedy krome zminky o cenzure...

150037

29.12.2007 0:47

RE: Na okraj

Vladimír Stwora editor (zavináč) zvedavec (tečka) org 213.?.?.?

Reakce na 150037

To je právě to, co sám přesně nevím. Proto vznikl takový kočkopes a lidi mi to právem vyčítají. Zpočátku jsem to myslel vážně, pak jsem neodolal a vsunul tam něco na odlehčení (když jsou ty Vánoce) a pak zase na konci to bylo míněno vážně. [zahanbení]

150101

28.12.2007 11:42

RE: Na okraj

Venca 78.?.?.?

Reakce na 150024

Mně se článek líbil a chtěl bych vám oznámit, že Pekařův císař vyšel na DVD ve Francii v původním znění (tzn. česky) s francouzskými titulky jako dvoudisk (každý díl na jednom + bonusy). Vzhledem k zemi vydání, je možná v Kanadě k mání. V Praze je v jedné půjčovně.

150063

27.12.2007 11:40

Větší a větší ubohost

Broňa 81.?.?.?

Pane Stworo,

dříve jsem považoval Váš webzine za zajímavý a rád jsem se začetl do toho nebo onoho článku. Poslední dobou (cca půl roku) se zde setkávám se stále větší a větší ubohostí a to nejen u Vašich článků, ale i u ostatních. Jistě, namítnete, že kritizovat je oprávněn jen ten, kdo také něco vytvořil. Já myslím, že jsem oprávněn kritizovat z pohledu čtenáře, který čte Vaše články. Vyjadřuji tím svoje mínění. Uráží mě i to jak neustále škemráte o peníze, asi jste na tom dost špatně.
Pokud se Vám v České republice nelíbí, zůstaňte si v Kanadě. Možná jsem Vaši rádoby vtipnou recenzi na pohádky nepochopil, ale dotkl jste se ve mně něčeho, co Vám asi chybí - národní hrdosti. A ta, ať je historie jakákoliv, přetrvává a pohádky jakkoliv poznamenané nějakou ideologií k ní patří. Vám je tento pojem asi cizí a najdete jistě 1000 slov, abyste mi sdělil v čem je mylný můj názor, ale mě vlastně Vaše reakce už nezajímá ....

Mějte se ..... v té Kanadě .... a na Čechy raději zapomeňte, bude to lepší pro nás i pro Vás .....

150026

27.12.2007 17:56

RE: Větší a větší ubohost

ibuprofen 154.?.?.?

Reakce na 150026

Naprosty souhlas Brono,
te ubohosti daly korunu nenavistne rypance proti Theodoru Pistekovi. Copak je tak hrozneho na jeho kostymech za ktere dostal krome jinych oceneni i Oscara ? A co je hrozneho na uniformach hradni straze? Byly snad lepsi ty es en be ?
A stejne to vypada,kdyz Vladimir Stwora zacne psat o nasi krasne Kanade. Jen si ho v Cechach nechte. Na vylevani zluci neni nikdo zvedavy ani tady.

150035

28.12.2007 2:19

Taky souhlas

PPP 82.?.?.?

Reakce na 150035

Bohužel USA, potažmo Kanada se infiltrují i u nás. ČT měla na tyto Vánoce slogan LADĚNÍ S ČESKOU TELEVIZÍ, ale tři čtvrtiny pořadů - filmů bulo amerických. Kdože je majitel ČT?

150047

2.1.2008 14:28

RE: Větší a větší ubohost

vladimir v 82.?.?.?

Reakce na 150035

Asi to bude tim ze T.P. bude JUDE, a to je pro pana Stworu velkej problem, at uz ten clovek dokazal a umi cokoli...

150388

27.12.2007 11:39

Ta Popelka skončila v sirotčincu ale je to tajne

Truda z Hlučina 85.?.?.?

S tama si ju adoptovali jedni bezdětni manžele tu od nas ze Sleska.

Časem Popelka měla děcka ty zase děcka a po třista rokach uš žaden něvi pořadně kera roba to vlastně byla. Aj krs toho že je to davno tak se němože žadat o restituce teho statku. To je škoda bo by to byl turisticky hit.

Mistni pověsti řikaju že je podezřeni že jedna praprapravnučka je jakasik Monika Židkova..... Ta už to na kralovnu dotahla. Gde se na ňu hrabe sesazeny kral Valachu, my tu na Hlučinsku zme na evropske urovni....

150027

27.12.2007 10:56

Přes všechny nedostatky

Blue litr (zavináč) seznam (tečka) cz 195.?.?.?

jsou tyto staré české pohádky naprosto úžasné proti těm novým a moderním, co nám servírují televize dnes. Zejména ty zahraniční provenience. Nedejbože když si moje děti přepnou telku na Jetix a podobné rádoby dětské kanály - také zhovadilosti co tam dávají, tomu není rovno.
Každopádně po televizní smršti, která profičela naší domácností přes svátky, se těším, až budeme se ženou doma pár dní sami (mé děti se vrátí k ex-manželce, manželky syn bude u svého tatínka) - to bude úžasný klid. Tedy ne že by mi dětičky vadily, naopak... asi stárnu [chechtot]

150028

27.12.2007 13:39

I když jsou pohádky poplatné době, tak si myslím, že..

NAFTAK katfan (zavináč) seznam (tečka) cz 89.?.?.?

Kritizovat pohádku, to snad patří hovádku.
Zaplať pán bůh, že ta žije,a sní naše fantazie.
Pohádky jsou radosti, rozmělńují starosti.

Kdo se stále "masíruje",ať si z bednou granátů,
jde poslechnout přímý přenos sněmovny či senátu.




[velký smích] [velký smích] [velký smích] [velký smích] [velký smích]

150030

27.12.2007 18:53

Harry Potter

Pisatel si přeje zůstat v anonymitě 91.?.?.?

Ještě že jste, pane Stwora, neviděl zednářskou pohádku Harry Potter, to by článek asi nevyzněl tak optimisticky.
Zvlášť v kontrastu s klasickými českými pohádkami působí. Úplně mi naskakovala husí kůže: stírání rozdílu mezi dobrem a zlem, propagace okultizmu, nulové morální poselství.
Naštěstí jsem si spravil náladu pohádkou Hrátky s čertem. Ta se mi jeví jako protijed na Harryho Pottera, Zlatý kompas a podobné výplody propagátorů NWO.

150038

29.12.2007 0:57

RE: Harry Potter

Vladimír Stwora editor (zavináč) zvedavec (tečka) org 213.?.?.?

Reakce na 150038

A to zas ne. Mně se Harry Potter líbí. [smích] Až na ten silně politicky korektní obsah (obratně skrytá propagace multi-kulti).

150100

29.12.2007 1:57

RE: Harry Potter

Rejpal 24.?.?.?

Reakce na 150100

Pane Stwora, vam se to "libi" jen s toho duvodu, ze zijete v Kanade prilis dlouho.
Chtel jsem puvodne napsat, ze zijete v "demokracii" prilis dlouho. To by se ale nelibilo lidem, kteri si mysli ze na "zapade" zadna demokracie neni.
Nevim, ale nemyslim si ze je to tu horsi nez v komunismu.
Zatim si muzeme rict co chceme, aniz by jsme za to byli nekde "popotahovani".
Muj stryc(ktery me do Kanady sponsoroval), rika ze jsme sem prisli vsichni moc pozde. [pláč]
Uz tady te demokracie moc neni. Kam ale jinam bychom sli? Mate nejaky napad?
Cesko neprichazi v uvahu. [zmaten]

150104

4.1.2008 23:56

RE: Harry Potter

Honzýk 193.?.?.?

Reakce na 150100

Harry Potter, to není pohádka, ale je to komerce. Vždyt to nemá žádnou výchovnou myšlenku, kterou myslím definice pohádka zahrnuje Strašidelné scény nejsou rozhodně pro malé děti. Ale jen se na to dívejme, ukazujme to dětem, propagujme takový Harry Potterry, ale pak se nedivme, jací kriminálníci, teroristi apod. vyrůstají

150591

27.12.2007 23:25

Jen tak

Ten co krade víka kanálů 85.?.?.?

Já jsem včera nedopatřením ( seděl jsem u stromku přejeden kalorickým cukrovím, nemohouc se zvednout a utéct ) shlédnul večerní zprávy na TV Prima a to byla teprve pohádka. Po té spršce propagandy, kde mi servírovali ,že černá je vlastně bílá a 1 plus 1 je 1318, jsem seděl ještě čtvrt hodiny zcela zděšen, tiše a nehnutě. Završilo to televizní poselství matky dvou malých dětí, kterým nezařídila Vánoce ( prý nebyla nálada ) svému manželovi, který odjel na misi KFOR [ kde prý se již roky může situace změnit ze vteřiny na vteřinu podle TV Prima[smích] ]. Její Vánoční přání znělo: "Tož tato přeji si, abychom mohli chvilu být sami bez dětí a užívat si". Dal jsem si do pusy další vanilkový rohlíček, který mi už nechutnal. Chudáci ty jejich děcka.. Kéž by se mohly dívat na princeznu se zlatou hvězdou na levé hýždi nebo sůl nad zlato, místo svých dementních rodičů...

150044

28.12.2007 10:48

RE: Jen tak

NAFTAK katfan (zavináč) seznam (tečka) cz 89.?.?.?

Reakce na 150044

Ahoj kanální víkaří.

To se ti ani nedivím, mně by nechutnala ani stoletá whisky.
Ještě ,že se takoví "hrdinní" rodiče dají vypnout(teda alespoň v TV)

150061

28.12.2007 11:51

RE: Jen tak

Ten co krade víka kanálů 85.?.?.?

Reakce na 150061

Ano to máš pravdu, ale já nejsem správcem rodinné televize [smích] Popravdě já se na ni ani moc nedívám. Ale tím vypnutím jenom zameteš realitu pod stůl, protože se na to nechce člověku ani myslet.

150062

29.12.2007 17:56

západ? nic zvláštního

pietroo 194.?.?.?

Ve Vídni jsem zažil (2005), že nejel výtah tři měsíce (!!) v domě, které spravovalo město. Dokonce to pak prý bylo i v televizi. A byl to dům, kde bydleli samozřejmě většinou Rakušani. A mám z Rakouska spoustu dalších zážitků. Například se mi několikrát stalo, že jsem vešel do nádherně upraveného domu se zahradou, dvě auta, a v domě to bylo jako u cikánů nebo bezdomovců. Zkrátka jen prázdná vnější forma. Asi jako anglická královna. Takže vím, že když se sečte pro a proti, není tzv.západ v ničem lepší. Vyjde to nastejno. A i ti podvodníci a "tuneláři" jsou tam větší než tady. Opět nedávná zkušenost z Rakouska: Ředitel banky Bawag si na své nadace zdefraudoval velké peníze a pak utekl do zahraničí. Dnes už je ve Vídni ve vazbě.
Ve Vídni jste musel běžně dávat na chodníku pozor třeba před vchodem do domu, abyste nešlápl do... A přecházet mezi auty je opravdu na vlastní nebezpečí. Nejsem z Prahy ale vím, že metro je tam čisté. Doporučuji zkušenost ve Vídni. A ten bordel nedělají Turci.
Nebo jsem prakticky nezažil, že by tady v autobuse nebo tramvaji nešly otevřít dveře. Ve Vídni je to každodenní zkušenost, kterou řidič vyřeší tak, že přilepí nálepku "nefunguje" a s tím se pak jezdí do nekonečna.
Ve Vídni jsem dále zažil, jak solidně vypadající paní ukradla okurku ve Sparu, pak to zapípalo, ona s úsměvem to vytáhla z tašky a pohoda. Jindy zcela solidní Rakušan čekal na vhodný okamžik, aby se mohl s nákupem proplížit turniketem u vchodu. V knihovně na Urban Loritz platz se mi stalo, že jsem šel jen na minutu ke kopírce a zmizela mi mikina. Naštěstí jsem ještě dotyčnou stihl a ona s elegantním západním úsměvem mi ji vrátila.
A zkušenost dalších lidí je obdobná. A to je Rakousko de facto nejbohatší zemí v Evropě (snad druhé po Irsku). Takže dnes je to všude o ničem a na "západě" určitě není v tomto ohledu líp než v Česku.

150125

1.1.2008 12:36

Bravo

rainbowdemon 85.?.?.?

bravo Vladimire ,skvele jste ripnul do vosiho hnizda soude podle reakci nekterych a musim rict ze uz hodne dlouho jsem se tak od srdce nezasmal [chechtot] [chechtot]

150268

2.1.2008 11:17

pistek

barbaroslav 131.?.?.?

prave ze tie kostymy su vyborne, jednoducho rozpravkove, napr. ta macocha toho bieleho netopiera na hlave...uzasne, tie navrhy su smiesne a nerealisticke, ale to prvae robi tu rozpravku o dalsi kusok jedinecnou, nie nadarmo ju pozeraju v rakusku, nemecku, v skandinavskych krajinach...

150370

2.1.2008 16:41

Nazev statu!!!

Pisatel si přeje zůstat v anonymitě 90.?.?.?

Vazeny pane Stworo! Sice ctu rad Vase stranky, ale velice mne v tomto clanku zarazil vyraz "Cesko"!!! Chci Vas "poucit", ze v tomto statnim utvaru se nachazi dve zeme, tj. Cechy a Morava!!!

150396

3.1.2008 22:27

cenzura a recenze

Bronci 165.?.?.?

Autor mel zustat u puvodniho zameru. Nebo se na clanek podivat s odstupem. Takovou snusku hlouposti jsem totiz uz dlouho necetla.

Cekala jsem vtipny clanek, ale zasadit "za komunististu tocene" pohadky do reality dneska radoby vtipnymi pripominkami soucasnych skutecnosti (Shengen, EU, hygienici, multikulti, xenofobie) a fakticka slaptnuti vedle (sul neni potreba atd. atp.) dobry napad naprosto zhatily.

Krome jineho autorovi v jeho oblibene pohadce uslo, ze kral nalozil kralovsky poklad ne ze "chce s tím zlatem za Maruškou koupit sůl", ale aby naopak dokazal, ze mel pravdu, a ze ta vdova pokladu neodola a sul mu za nej da. Coz vdova neudelala a dala za pravdu Marusce. Dobre rika, ze "ovcim budu davat lizat smaragdy?" a ze i jeji deti vedi, ze "sul je potreba", coz autor clanku zrejme nevi (mel by konzultovat dietology nebo zit bez soli), a na sve diky panu Werichovi oblibene pohadce ukazal, ze mu uplne usla moralni nota teto klasiky, a hlavne - ze sveho oblibeneho herce v jeho hereckem koncertu ani neposloucha. Take naprosto opominul, ze v tomto koncertu neslo o singl, ale o duo, ale Atakdale pro nej byl zrejme naprosto nepotrebna vedlejsi postava. A ze zrovna improvizovane dialogy dvojice Werich-Burian jsou mnohym narodem citovany nazpamet a jsou soli pohadky, take nevi. Inu, znalosti realii malicko chybi.

Strikne pro potreby sve doby ideova natocena pohadka Pysna princezna (dle B.N. "Potrestana pycha" ) by v autorove podani zrejme pohorela totalne. A presto - i ona je klasikou, a nezbytna pisnicka "ten dela to a ten zas ono" pro komunisticke politrugy a pohlavary je do deje vkusne zakomponovana. Tehdy umeli panove scenariste a reziseri i toto zaobalit a i tato pohadka je soucasti filmoveho pokladu. Autor ji nezna? Skoda, mohl by se poucit. Protoze Cisaruv pekar a Pekaruc cisar ma sve pisnickove pasaze ze stejneho duvodu.

V komunismu jsem vyrustala, vyrustala jsem na techto a ruskych pohadkach, hranych i kreslenych, a neni v dnesni dobe (od 90. let) jedina pohadka, ktera by se jim vyrovnala, ani tem ceskym, ani tem ruskym, byt se nektere podarily.

Na letosni vanoce pripravene dve adaptace Bozeny Nemcove (Tri zivoty, Tri srdce) a Mec Kristalek, jakkoli se napr. J. Strach snazil byl poeticky a jiny, proste na umeni tehdejsi doby nemaji. Mec Kristalek byl bezduchy, navzdory vybornym hercum a jejich vykonum. Tri zivoty nebyly uplne hrozne, ale klasicka Nemcova to take nebyla.

Presto dekuji.

150498

Tuto stránku navštívilo 7 214