Diskuze k článku

Švejk nebo Hus?

Příspěvků 34

27.8.2007 2:57

Jak je to vlastně s Husem?

Pramen 88.?.?.?

Nechci si příliš rozepisovat, jenom utrousím, zásadní, ale velmi podstatnou informaci, která má obrovský přesah z doby Husa do našeho 21. století.
Představte si, že největšího zločinu se dopustil Mistr Jan Hus,tím že žádal po církvi, aby byla chudá!!!
Proto ani dnes není Hus katolíky z Říma v plné míře rehabilitován, protože jeho názory nejsou ani dnes po cca 600 letech pro církev prelátů a neomylného papeže, přijatelné!
Holt, pravda bolí i po takové době.

142632

27.8.2007 21:47

Jak je to vlastně: Hus či Husa?

oto 83.?.?.?

Reakce na 142632

Je to len náhoda, že spájate Švejka s Husom, typický český humor s vážnou filozoficko-náboženskou tématikou minulosti?
Viete mi uvieť zdroj, kde sa dá dozvedieť pôvod mena Hus v češtine z 15.storočia?
V češtine sú mi známe pojmy: "house,husa", ale nie "hus".

142676

28.8.2007 8:53

RE: Jak je to vlastně: Hus či Husa?

Robocrep 85.?.?.?

Reakce na 142676

O co vám jde? Hus je přízvisko odvozené od města Husinec, herr oto.

142690

29.8.2007 10:28

RE: Jak je to vlastně: Hus či Husa?

oto 83.?.?.?

Reakce na 142690

Vážený Herr bohemus Robocrep.
Ide mi o etymológiu tohoto slova (Hus;Husinec) v češtine z daného obdobia.
Viete mi uvieť zdroj, kde sa dá dozvedieť pôvod mena Husinec v češtine z 15.storočia?
Resp. uviesť príklady analogicky tvorených priezvisk u iných osôb z daného obdobia?
Hus-inec; Husa-cinec; Hous-inec; House-nec …
s pozdravom oto

142749

27.8.2007 3:51

s autorem souhlasím, ale

Antiseptik 65.?.?.?

obávám se, že pro většinu lidí je Švejk praktičtějším příkladem než Mistr Jan Hus. Švejk skončil U kalicha, zatím co vyznavač kalicha skončil na hranici. Bude třeba vtlouct lidem do hlavy, že vymyšlená postava není dobrý zdroj inspirace, příkladem nám mohou posloužit všichni ti rádoby Rambové, co je vozej zpátky domů vleže z Iráku. Vona ta realita není taková sranda. Dost legrace, fakt je čas vzít věci vážně, ono nám skutečně nejde jenom o kejhák, ale i o budoucnost dalších generací.

142634

27.8.2007 4:38

souhlas, ale co s tim?

Merlin 165.?.?.?

Vsichni co ctou Zvedavce budou s vasim clankem nejspise souhlasit. Ale co s tim dal? [zmaten] Mam pocit ze vsude kolem sebe slysim ty same stiznosti na vladu, system, dane, volby... skoro nechapu kde jsou ti lide kteri voli ODS a CSSD a jsou s nimi spokojeni, zadneho jsem nikdy nepotkal [smích] tak kdo je sakra voli?

Chce to nejake konkretni reseni jak dokopat vsechny ty "zodpovedne" volice, aby volili nejakou stranu vyhlasujici zavedeni prime demokracie. S

Kolik lidi z tech co nechodi volit, jsou ti kteri, je bojkotuji z duvodu, ze "stejene nema smysl volit mensi zlo", nebo "je jedno ktery zlodejsky politik vladne"? To jsou lidi (mezi ktere se vetsinou pocitam i ja) kteri by mohli totalne obratit vysledky voleb.

Jak je oslovit? Jedine tistene noviny a donest domu zadarmo do schranky. Cesky Svejk se na Husa mozna transformuje, ale pro jistotu je treba mu to strcit pod nos, bez namahy a hlavne zadarmo. [mrknutí jedním okem]

Kdo vi kolik by to stalo? Kolik stoji hypernovy a pluska dodat do kazde schranky sve reklamni plakaty? Vdyt tady preci existuje fungujici sit distribucnich firem, ktere najimaji studenty na roznasky do schranek. A ty nekolika strankove reklamni katalogy co ke v Globusu zrovna nejlevnejsi... to jsou uz slusne noviny.

Cena tisku + cena distribuce = castka na kterou se musi sehnat sponzori reklamy. Nejaka ta redakce uz se ze zapalenych ctrenaru a prispevovatelu Zvedavce najde [mrknutí jedním okem]

142635

27.8.2007 9:41

RE: souhlas, ale co s tim?

Koumeles. 83.?.?.?

Reakce na 142635

Ja volim ODS. A ted k clanku. Narazil jsem na vetu:kdy neokonzervativci v USA dělají co mohou, aby vyvolali novou vlnu studené války... ???? Urcite tim nemyslite, ze by radar, ktery u nas jeste ani nestoji, roztocil nove kolo zbrojeni? [smích] A chudacky rusy donutil obnovit kontrolni lety bombarderu, a zpousteni novy atmovych ponorek. Ponorku, ktera i kdyz nevypusti paty z pristavu, tak dokaze vyparit pul evropy [smích] Ale to si urcite nemyslite, i kdyz jsem takovy nazor u odpurcu zakladny uz slysel, ale to nebudejiste vas pripad

142641

27.8.2007 17:10

RE: souhlas, ale co s tim?

skud 194.?.?.?

Reakce na 142641

No, to je pěkný reprezentativní vzorek voličů ODS. A proto bych jí nikdy nevolil. Ale ani ostatní strany. Jsem nevolič. Nubudu tady podporovat to věčně věků prolhaný divadýlko.

142657

27.8.2007 20:22

RE: souhlas, ale co s tim?

Vratislav wratislav (zavináč) centrum (tečka) cz 213.?.?.?

Reakce na 142657

>No, to je pěkný reprezentativní vzorek voličů ODS. A proto
>bych jí nikdy nevolil. Ale ani ostatní strany. Jsem nevolič.
>Nubudu tady podporovat to věčně věků prolhaný divadýlko.
Ale nám stačí, když platíte daně. Nebo máte i nastavenou ruku?

142671

28.8.2007 12:37

RE: souhlas, ale co s tim?

skud 194.?.?.?

Reakce na 142671

Platím daně, nemám nastavenou ruku. Co jste tím chtěl dále říci?

142700

28.8.2007 12:53

RE: souhlas, ale co s tim?

Pisatel si přeje zůstat v anonymitě 89.?.?.?

Reakce na 142700

Ať už tím chtěl pan Wratislav říci cokoliv, ten jeho pluralis majestaticus je působivý ...

142703

29.8.2007 8:02

RE: souhlas, ale co s tim?

Vratislav wratislav (zavináč) centrum (tečka) cz 213.?.?.?

Reakce na 142700

>Platím daně, nemám nastavenou ruku. Co jste tím chtěl dále
>říci?
Nechodíte k volbám, necháváte se dojit na daních... tak to má byt, tak je to spravne.

142734

28.8.2007 12:30

RE: souhlas, ale co s tim?

Koumeles 83.?.?.?

Reakce na 142657

pokud clovek nevoli, tak nema do politiky co mluvit

142702

28.8.2007 19:44

RE: souhlas, ale co s tim?

Aja 74.?.?.?

Reakce na 142702

>pokud clovek nevoli, tak nema do politiky co mluvit

Chcete rict, ze kdyz voli, ze muze do politiky mluvit a zasahovat?
[chechtot] [chechtot]

142720

29.8.2007 10:18

RE: souhlas, ale co s tim?

Koumeles 83.?.?.?

Reakce na 142720

Chci jen rict, ze pokud clovek nehodi listek nejake makove strany do urny....a pak nadava na pomery, tak ho neberu vazne. Takove to plkani u pivka, ze je vsechno domluveny, ze stejne nic nezmeni, ze za vsechno muzou ostatni...tech stran je spousta

142750

29.8.2007 18:23

RE: souhlas, ale co s tim?

Aja 74.?.?.?

Reakce na 142750

>Chci jen rict, ze pokud clovek nehodi listek nejake makove strany
>do urny....a pak nadava na pomery, tak ho neberu vazne. Takove to
>plkani u pivka, ze je vsechno domluveny, ze stejne nic nezmeni,
>ze za vsechno muzou ostatni...tech stran je spousta

Teoreticky mate pravdu; prakticky...cim se po vhozeni, ci nevhozeni volebniho listku do urny, lisi vliv na politickou situaci "pana A" (vhodil) a "pana B" (nevhodil). Pokud jenom tim, ze "pana A" budete brat vazne, je to, bez urazky, malo.
Plkani u pivka neni vyhradou jen typu "pana A".....jen podivejte, jak si tu pekne poplkame a i bez piva.
[smích]

142766

30.8.2007 19:23

RE: souhlas, ale co s tim?

Anonymouse 88.?.?.?

Reakce na 142750

Tohle snad šířila ODS, protože věděli, že když pude volit někdo koho to nezajímá, tak nejspíš ODS. Proto to heslo "kdo nevolí, volí komunisty."

142877

27.8.2007 10:58

RE: souhlas, ale co s tim?

Jadawin 194.?.?.?

Reakce na 142635

Myslím, že takový pokus o distribuci by byl již v zárodku potlačen silou shora. Nějaký pseudodůvod by se už našel (šíření poplašných zpráv atp.). To by chtělo stát úplně mimo systém, aby tento na zúčastněné lidi nemohl (jinak než silou samozřejmě) -- tedy dobrovolná práce (a mluvíme tady o spoustě dobrovolné práce) ve volném čase, distribuce vlastními silami apod. Prostě zase po letech opravdový underground.

A pak by se systém lekl. A pořádně. Jakmile by rozšíření něčeho takového překročilo nějakou hranici bezvýznamnosti, to byste viděli to tóčo [smích] Čímž nechci říct, že bych se něčeho takového nechtěl zúčastnit. Aspoň bych se do budoucna mohl dívat po ránu do zrcadla bez akutní potřeby okamžitě vrhnout...

142643

28.8.2007 8:47

RE: souhlas, ale co s tim?

Jura1 160.?.?.?

Reakce na 142643

Chceme změnit systém, ale jsme na něm pořád závislí. A to závislí na podobné úrovni jako je drogová závislost. Objevíli se pak nějaká alternativa, systému stačí využít tuto závislost u několika jednotlivců a dát jim pocit zapojení se do vrchních pater systému ... a díky tomu ta alternativa se stane součástí systému.
To se stalo např. zeleným ... nyní některé jejich špičky jsou podnikatelé (Al Gore - obchoduje s CO2 odpustky, Pávek - větrníky, ....) nebo se stali poslanci a v rámci zachování podílu na vládě (3 ministři) podpoří nejspíš i radar USA. Ti už systém nezmění, protože z něj těží.
Svůj barák bych si taky nenechal postavit nebo opravit partou závislých alkoholiků.

142691

27.8.2007 13:03

RE: souhlas, ale co s tim?

Vojta49 apear (zavináč) atlas (tečka) cz 85.?.?.?

Reakce na 142635

Před každými volbami nalézám ve své schránce předvolební letáky, tedy propagandu, všech významnějších politických stran. Stejné letáky mají ve svých schránkách všichni obyvatelé našeho desetitisícového sídliště. Přesto! skoro polovina z nich k volbám nejde. Proto se vážně obávám, že žádný leták zde nepomůže.

Jediné, co by dle mého názoru pomohlo, distribuovat voličům osvícení. Jakýsi moudrý člověk konstatoval, že hloupost evolučně zvítězí nad inteligencí. Ve stručnosti říká, že inteligence je dědičná a díky tomu je v ekonomicky rozvitých zemích na vymření. Chytrolíni si berou chytrolínky a s nimi pak zplodí sem tam nějaké to inteligentní dítě. Na druhé straně si "ne tak chytří" berou "ne tak chytré" a plodí s nimi kupy "ne tak chytrých" dětí. Výsledkem je, že se chytrolíni ztratí v moři "ne tak chytrých" a nakonec vyhynou. Už dnes je prý v USA patrná úzká intelektuální elita řídící zemi a "ne tak chytrý" dav, který už ani nechápe "vo co de".

142645

28.8.2007 3:04

RE: souhlas, ale co s tim?

Merlin 165.?.?.?

Reakce na 142645

No prave protoze predvolebni letaky jsou masova zalezitost a obevuji se pouze pred volbami, tak ztraci smysl a cokoliv v te dobe zapadne do stostu dalsich papiru. Proto mam na mysli preiodicke noviny. Alternativni noviny vydavane masove a prodavane zdarma jako treba Metro. Obsah by byl ale jednoznany. Ukazat slendriana soucasne politiky predkladanim soucasnych politickych kauz ingorovanych v mainstramovych mediich a neco jako "parlamentni okenko" ci "zakonna opratka", tedy zpravy o debilitach z parlamentu a nemelo by chybert ani oblibnene "ukradni co muzes". Pritom ale neustale lidem budit do hlavy: "Sere vas to?! Jdete volit strany pro primou demokracii a pak si v refernedu odhlasujem svoje zakony"

Dulezita je ale preriodicnost, masova distribuce, zdarma, nekolikastrankovy letakovy format.

142683

28.8.2007 13:04

RE: souhlas, ale co s tim? Navrhuji pokus

Vojta49 apear (zavináč) atlas (tečka) cz 85.?.?.?

Reakce na 142683

Tvrdím, že ani opakovaná bezplatná propaganda nebude fungovat. Lze to snadno ověřit.

Zde či v podobných zdrojích pravidelně vybírat potřebné informace a na svém počítači tisknout jednostránkový informační buletin. Náhodně vybrat deset poštovních schránek. Do nich leták pravidelně (jednou týdně) vkládat. Po deseti týdnech této cílené propagandy požádat čtenáře v posledním letáku o zaslaní krátké SMS v případě, že jsme je získali k podpoře přímé demokracie.

Tak snadný pokus zvládne každý. Nebo ne?

142704

30.8.2007 19:27

RE: souhlas, ale co s tim?

Anonymouse 88.?.?.?

Reakce na 142683

Přímá demokracie by bylo z bláta do louže. Kdo by si zaplatil lepší reklamu, ten by měl svuj zákon. Přímá demokracie prostě nepočítá s tupou masou, což z ní dělá něco, proti čemu je komunismus snadno uskutečnitelná a realistická myšlenka...

142874

28.8.2007 19:10

RE: souhlas, ale co s tim?

Muchomůrka červená 62.?.?.?

Reakce na 142645

S tou inteligencí bych to neviděla tak černě. Je sice do velké míry dědičná, ale přesto se rodově vyvíjí. Existuje tendence, že děti mají vyšší iq než rodiče, a také se může stát, že úplně hloupí rodiče zplodí velmi inteligentní dítě (a naopak). Ve výsledku je však rozložení inteligence v populaci zřejmě více méně stabilní a pokud se mění, tak v dlouhodobých horizontech a v důsledku různých kulturních i nekulturních vlivů, např. dnešní konzumerismus, infantilizace, debilizace masmédii apod. jednoznačně snižuje "výsledné" (opak od vrozeného inteligenčního potenciálu) iq populace.

142719

29.8.2007 0:14

RE: souhlas, ale co s tim?

Rene Bartosek 68.?.?.?

Reakce na 142645

A nejvyssi chytrolini uplne nahore nam sypou do zlabu a zabavu nam vytvareji, tak abychom vydatne premysleli, ze ano? Kdyz se podivam na stare filmy jako treba Cesta do hlubin studakovi duse, tak ke svemu uzasu zjistuju, ze se maturovalo ze vsech predmetu, vcetne mrtvych jazyku jako stara latina a starorectina. Kdo by dneska naroky tohoro skolskeho systemu vubec prolezl se ctvercema?

Dneska je prej toho tolik objeveno, ze nejde nic jineho nez specializovat, slysim nejake fraze vysvetlovat a obhajovat soucasny stav veci. Avsak i pocatecnich rocnicich prirodovedeckych fakult a technik, tady je ten progres objevovani za poslednich sto let videt nejmarkantneji, se studenti uci pomerne stare myslenky, v matematickem aparatu a tzv. elementarnich zakladu techto oboru.

Pokud se vubec podivam na stare filmy a treba kriminalky, tak se tam vice premyslelo a mene strilelo a pocitali naboje, mene se akcne utikalo a jezdilo autem. Cest budiz vyjimkam jako HEAT nebo RONIN, ENEMY OF STATE i kdyz to zas tak cesrtvy neni a vyskytuje se tam i akci, neporusujici vsak zakony reality. Holt nova doba si zada nove lidi, kteri mohou byt spickou ve svem oboru, ale pracne se musi orientovat, kdyz je po nich vyzadovano uvazovat v sirsich souvislostech. Jsou toho schopni se rychle naucit, ale nikdo je k tomu prilis nevedl. Proc asi?

142726

30.8.2007 19:55

RE: souhlas, ale co s tim?

Anonymouse 88.?.?.?

Reakce na 142726

Inteligence s nadáním na jazyky nemá přímou souvislost.

142876

27.8.2007 14:45

RE: souhlas, ale co s tim?

zbj 212.?.?.?

Reakce na 142635

Co s tím? Je to jednoduché. Stačí se účastnit voleb a odevzdat neplatný hlas, např. prázdnou obálku s vědomím, že volím někoho jiného, kdo ještě není ve volební nabídce.

Dovedete si představit oficiální volební výsledky od ČSÚ (on line na webu), že se voleb účastnilo 99% oprávněných voličů a bylo odevzdáno 20% platných hlasů?

Dovedete si představit politiky a média, jak toto zdůvodňují a vysvětlují?

Dovedete si představit ..........

142651

27.8.2007 17:43

RE: souhlas, ale co s tim?

Robocrep 85.?.?.?

Reakce na 142651

Je to dobrá myšlenka. ALE. Komu docvakne co to znamená? Jistě víte, že média hrozně ráda škatulkují. A tak si dovedu představit, že politici to nezdůvodní (vykroutí se z odpovědi) no a média řeknou něco jako: "Objevuje se stále více občanů, kteří vyjadřují svoji nespokojenost odevzdáváním neplatných hlasů." A šmitec.
A taky si dovedu představit, že se například všichni čtenáři Zvědavce dohodnou a vhodí do urny lístek s nápisem "Zvědavec." Lidi z volebních komisí to třeba zaujme a řeknou o tom novinářům. Ti si nejprve ověří co to Zvědavec je a v médiích po tom nebude ani zmínka.

142661

30.8.2007 19:31

RE: souhlas, ale co s tim?

Anonymouse 88.?.?.?

Reakce na 142635

A nebylo to čistě náhodou proto, že jediná strana prosazující přímou demokracii byla strana napůl schizofrenika cibulky?

142864

27.8.2007 8:34

Nejaky Krisnamurti

zednik 89.?.?.?

to neni prosim nejake zelinar se sousedstvi /dle dnesni hip hop pakultury/ rekl jedinou vetu a sice DOKUD NEZAVLADNE MIR V NASICH SRDCICH POTUD BUDOU VALKY, cili jinymi slovy, dle DETHLEFSEN/DAHLKE---byt poctivy k sobe POJMENOVAT SVUJ STIN /neresti, necnosti/spratelit se s nim a posleze pozvolna eliminovat, az POTOM LZE OCISTEN vstoupit do verejnych sluzeb /politiky/. [chechtot] [chechtot]

142637

27.8.2007 18:56

Hezky clanek , to se fakt musi nechat .

Kadence crazy 154.?.?.?

A co se tyce Haskovic Svejka ? Vypada to , ze se v CZ nak moc premnozili . Ne nadarmo se ceskymu Absurdistanu rika jedna velka Svejkarna a kdyz by Husa nezpopelnili tak by se snad v hrobe obracel ..........

142664

27.8.2007 20:53

ja se obavam,

8-P 213.?.?.?

ze na husitsky styl v Cechach jeste dojde, a nebude to dlouho trvat. sem skeptik realista, a proto vim, ze pokud by u nas doslo k jakemusi narodnimu obrozeni cislo 2 (a ja doufam ze dojde), zustaneme v tom zase v cele Evrope sami. A bude se bojovat - za pravdu, za Husa, proti krali Babylonu v Rime...

142674

28.8.2007 16:02

Je to tak:

Vanagu Bílý muž 85.?.?.?

Hašek nás všechny prokouk a ze Švejka si každý vezme to svoje. Byl bych ale rád, kdyby měla celá poslanecká sněmovna i se senátem alespoň polovinu rozumu který měl Švejk, prohlášený lékařskou komisí za blba.

142708

28.8.2007 23:15

Tohle nikomu nic nepřipomíná?

Vanagu Bílý muž 85.?.?.?

Jeden příklad:

Vojna vyžadovala udatnost i v krádeži.
Intendanti se dívali láskyplně na sebe, jako by chtěli říci: „Jsme jedno tělo jedna duše, kradem, kamaráde, podvádíme, bratře, ale nepomůžeš si, proti proudu je těžko plovat. Když ty nevezmeš, vezme druhý a ještě o tobě řekne, že proto už nekradeš, poněvadž sis už nahrabal dost.“

Sám autor dodává:

Nevím, podaří-li se mi vystihnout touto knihou, co jsem chtěl. Již okolnost, že jsem slyšel jednoho člověka nadávat druhému: „Ty jsi blbej jako Švejk,“ právě tomu nenasvědčuje. Stane-li se však slovo „Švejk“ jen novou nadávkou v květnatém věnci spílání, musím se spokojit tímto obohacením českého jazyka.
Jaroslav Hašek.

142725

Tuto stránku navštívilo 5 796