Diskuze k článku
Stroj - přítel nebo nebo nepřítel člověka?
Příspěvků 29
29.12.2003 7:48
Stroj - přítel nebo nebo nepřítel člověka?
Moje reakce na článek je pozitivní, určité výhrady bych ale měl. Když začneme o pár století dříve, začátkem a rozvojem kapitalismu, tak to tehdy bylo velikým skokem a osvobozením pro lid, jenž poznal doposavad jen feudalismus( robotu a poddanství ), jenže po uplynutí určité doby se to zase změnilo v jakési quasi-poddanství, s tím rozdílem, že poddaný už nemusel žádat o povolení, ať už změnu bydliště či pracovního místa. Tak jak je to ve volné přírodě, je to do jisté míry i v životě lidí, čili, pejorativně, : " Law of Jungle ". Zase je to jen otázka do jaké míry se cítí šelmy (vykořisťovatelé)nasyceni, aby si mohly/i dovolit benevolentní gesto, třeba zaplatit slušně dělníkovi, či ostatním, těm co nejsou zrovna nejdůležitější. Jsem přesvědčen, že velmi, ale velmi málo tadydle těch, jsou filantropové a kosmopoliti. Takže v prvé řadě jim jde jen o jejich majetek a o jejich budoucnost. To je ale zase, tuze lidská vlastnost, že ano. V podstatě je to asi tak, jak to uvedl Čapek v Kulhavém poutníkovi, člověk je uzpůsoben tak, že se snaží zabezpečit sebe a svoji rodinu, a jaké prostředky a cestu k tomu volí, je jen na něm, ale ostaní se na něho dívají svým pohledem a svýma očima. Zvykli jsme si brát ten náš svět, v podstatě tak jak je, a to je právě to, bereme mnohdy za samozřejmost něco, co by vůbec v lidské společnosti být nemělo, a nějak nejsme schopni se hnout dál.Většina z nás má, velmi silně, v sobě zakódováno, že čím víc si nahrabe, tím líp. Ale ta hranice, kolik toho má být, se nějak ztrácí a mnozí vůbec neví, kde je. A to je, myslím, velmi podstatné. Zakončím to sdělěním, že čím míň stačí člověku k životu, tím víc je spokojenější, a ještě bych tak mimoděk dodal,že je to taky jakási "Pfilozopfie života", ale to už bych tak nezdůrazňoval, abych nepopudil. A ještě jen tak nakonec, předevčírem mě propustili z nemocnice St. Paul ve Vancouveru. TREFIL MNĚ ŠLAK !, neboli Heart attack. Beze vší legrace. A nebojte se pane Stwora, nebudu na Vás vznášet nějalé obvinění, i když jistou měrou, zásluhu zásluhu na tom máte. Uveřejňujete určité příspěvky, které mi přivodí tyto stavy, či situace, že se potom ocitnám na CCU (Coronary Care Unit). Nicméně ze svého pochroumaného srdce, doufám ale že je natolik funkční, abych Vám Všem mohl popřát pohodu a porozumnění, samozřejmě LÁSKU a spokojenost a trošku toho pokakanýho štěstíčka. Je to už docela samozřejmá věc, že když je člověk "takříkajíc v prdeli", tak pak uvažuje poněkud jinak, potom mu připadají tyhle žabomyšší války a ty různé kontraverze,jaksi směšné.Nikterak bych ale, chtěl tímto odradit, kteréhokoliv dopisovatele, aby se vzdal svých příspěvků a připodotknutí, naopak, pište dál, pokud si myslíte, že to vše má smysl, proč ne? P.F.2004
Zdenku Matousku, ja osobne Vam preju pevne zdravi a nejen do Noveho roku. A pak bych Vam velmi uprimne doporucoval, kvuli Vasemu zdravotnimu stavu - klid. Takze, pokud nemusite, tak ani na Zvedavce nechodte. Myslim to dobre Lev
>A ještě
>jen tak nakonec, předevčírem mě propustili z nemocnice St.
>Paul ve Vancouveru. TREFIL MNĚ ŠLAK !, neboli Heart attack.
>Beze vší legrace.
Vim, o co se jedna, infarkt me uz taky potkal.
>A nebojte se pane Stwora, nebudu na Vás
>vznášet nějalé obvinění, i když jistou měrou, zásluhu
>zásluhu na tom máte.
??? Toto bych si netroufal vypustit do eteru, i kdybych mel nakahanku. Pripadal bych si totiz, ze by mohla pusobit jako vynucovani pritlacenim ke zdi.
>Uveřejňujete určité příspěvky, které
>mi přivodí tyto stavy, či situace, že se potom ocitnám na
>CCU (Coronary Care Unit).
To vite, to je demokracie. A v demokracii ma pravo kazdy se nejak vyjadrit, ovsem mel by byt slusny, taktni a k veci...!!!
>Nicméně ze svého pochroumaného
>srdce, doufám ale že je natolik funkční, abych Vám Všem
>mohl popřát pohodu a porozumnění, samozřejmě LÁSKU
Te lasky k druhym je zapotrebi nejvice!!!!!!!!!!!!!!!
>Je to už
>docela samozřejmá věc, že když je člověk "takříkajíc v
>prdeli", tak pak uvažuje poněkud jinak, potom mu připadají
>tyhle žabomyšší války a ty různé kontraverze,jaksi
>směšné. Nikterak bych ale, chtěl tímto odradit, kteréhokoliv
>dopisovatele, aby se vzdal svých příspěvků a připodotknutí,
>naopak, pište dál, pokud si myslíte, že to vše má smysl,
Je zajimave, co jste dnes nasledne napsal v diskuzi pod clankem Datle. Tam totiz v reakci na pani Malvariku, jakoz i na pana Nohejla, slova tohoto sveho posledniho odstavce popirate, k cemuz jsem se uz taky vyjadril.
29.12.2003 20:39
RE: Kapitalista - selma, ci vykoristovatel?
P.M. moskali (zavináč) (tečka) zabrali 68.?.?.?
Reakce na 23442
Najdou se i takovi, najdou se i takovi. . .Podle textu nahore jsou vsak kapitaliste vylucne selmami a vykoristovateli.Nevim, mozna jsem pozorne necetl.
Co by se vsak stalo, kdyby pred triatriceti lety, kdyz jsem se, neveda kam jdu, octl v Americe a nezakopl o selmu Slovaka, ktery mne nabidl praci? Ze mne platil $3 na hodinu a dalsi tri dolce si strcil do sve kapsy? Taky bych tu praci dlouho nemel, kdybych se nechal zrat vztekem, ze na mne vydelava. Dodnes jsem mu vdecny, selma, neselma. . .
Jaka je mira meho, ci tveho "nasyceni"?Je na to formulka? Ci je zde odpovedi Kantovo vzdani se vseho ve prospech blizniho? Hell, NO! Nekdo rekl, ze kapitalista je nejvyssi knez slouzici msi. Jestlize msi slouzi chytre a poctive, zvetsuje tu svou kupicku tim, ze odmenuje poctive a stedre ty, kteri mu asistuji - sve zamestnance. Loyalita musi byt oboustranna. Jestlize vsak se zacne chovat jako knez, prznici ministranty v sakristii, dava slovu kapitalista modrinu pod oko. Bohuzel, ve Stare zemi je {kapitalista) temer vylucne nadavkou, ci aspon duvodem k neduvere.Nevim, jak trefne prelozit "Trickle down economy".Kdo svou hrabivosti prerusi kaskadu, musi z kola ven! Kdyz vidim zlodeje z Enronu, ci jinych vytunelovanych podniku v zelezech, nepreju jim dobreho. Vim, ze ti polapeni predstavuji jen malou castku tech lzifararu, ale aspon neco!
Jinak s Vami souhlasim v debate o Datlich.
Jaký má "kapitalista" důvod, aby byl loajální ke svému zaměstnanci,
a nehleděl pouze na svůj zisk a osobní prospěch? Která oficiální
ekonomická doktrína hlásá, že si já jako vlastník firmy, mám držet
hromadu lidí, když je nepotřebuji? Kdo by mi chtěl kázat, abych
nesnižoval náklady, když mám tu možnost?
Nakonec se možná přijmou zákony, které mě donutí držet si určitý
počet lidí, ne? Ale to je proti trhu a zdravému podnikatelskému rozumu!
I hrabivost a právě jen hrabivost se může držet v mezích pravidel.
Ostatně, co může být jiným motivem pro podnikající jedince, než
jen a pouze hrabivost - tj. vyhlídka na zisk, vlastní prospěch?
Vaše rétorika je velmi naivní.
29.12.2003 19:12
Stroj - přítel nebo nebo nepřítel člověka?
karel klozar koze (zavináč) seznam (tečka) cz 147.?.?.?
lidi NIKDY nebudou bez prace
ale prace se trochu zmeni...vsichni budou delat managery a managerky ...pokladni a tak podobne
ubyde tvurci prace a pribyde prace ve 3. sfere
Skvěle! Už se těším, jak budeme všichni dělat managery a managerky...
Mimochodem, jak mohu dělat pokladní, když budou terminály na bezhotovostní
platební styk - to opravdu nechápu.
Co se týká tvůrčí práce - ta už dávno ubyla. 3. sféru byste snad
mohl trochu více definovat, ne? Nejsou to ty krumpáče a lopaty?
30.12.2003 20:27
RE: Stroj - přítel nebo nebo nepřítel člověka?
K.M. mnop_k2 (zavináč) hotmail (tečka) com 81.?.?.?
Reakce na 23455
Tohle vse uz tady jednou bylo, totiz industrialisace vyroby, kdy delnici rozbijeli stroje, jimz davali za vinu, ze jsou nezamestnani. Pochopitelne to, co prozivame nyni ma za nasledek nejen osvobozeni cloveka od skoro kazde manuelni prace, ale diky managerum, kteri si nevidi ani na spicku nosu, tez strukturalni nezamestnanost, strukturalni proto,ze vyroba stoupa, jenze je k ni zapotrebi tak setina pracovnich sil. A ti manageri, kteri "racionalisuji" vyrobu za kazdou cenu a propoustenim pracovnich sil dosahuji snizovani cen produktu, zapominaji, ze lide bez prace si ty, byt i lacinejsi vyrobky kupovat nebudou/nemohou. Tim si ti, ach tak chytri manageri podrezavaji vetev, na niz sedi. A ted prichazi otazka: "co tedy delat". Odpovedi, ktere mi zrovna napadaji jsou dve: 1. zkracovanim pracovni doby az na polovinu byt i pri snizene mzde lze nynejsi nezamestnanost alespon z casti odbourat. a 2. coz kdyz by ti roboti, kteri nahrazuji pracovni sily byli zdaneni. Zamestnani lide museli take platit dane a ti roboti, za ty nemusi zamestnavatel platit ani nemocenske ani duchodove pojisteni, ti pracuji event. 24 hodin denne, nepozaduji dovolenou a volno v nedeli nebo v uznanych svatcich, tak nevidim duvod, proc by nemeli ti jejich majitele za takove pracanty platit dane. Ale to jsou vsechno pochopitelne utopie, my pekne pockame az socialni pomery nezamestnanych se tak zhorsi, ze se z dosud mirumilovnych lidi stanou teroristy. Jenze pak uz bude pozde.
V zásadě jistě souhlas. Ovšem autor popisuje jen poslední, vcelku přirozenou (v rámci celku) fázi procesu, který probíhá v podstatě už velmi, velmi dlouho. Sama průmyslová revoluce je hodně pozdním projevem tohoto "vývoje". Skvělým způsobem se problematikou odcizení člověka od jeho práce zabýval Ánanda Coomaraswamy.
V osemnastom storoci boli v Anglicku rozbijaci strojov, pretoze si mysleli, ze stroje im zoberu vsetku pracu. Nestalo sa tak. Teraz mame opat "podobnu" situaciu. S nazormi ako ma autor sa stretavam dost casto. Autorovi odkazujem: Nemusite sa bat. Casy, ked clovek stlaci gombik a fabrika sama vyrobi pozadovanu kvotu tovaru su este stale velmi daleko. Stoje su rovnako chybove ako ludia, su dokonca aj "naladove" napr. podla pocasia a hlavne im stale chyba invencnost, krizova logika, emocie atd. Aj toto vsetko je nevyhnutne pre pracu, pretoze stroju nikdy nenaprogramujete vsetky situacie, ktore mozu nastat.
Okrem toho vam nikto nebrani sa venovat inym veciam po tom ako mozno budete nahradeny strojom. Zalozte si vlastnu firmu a poskytujte nejake sluzby, pestujte organicke jablka, alebo rucne vyrabajte topanky... Vzdy bude existovat trh pre "man made" produkty.
30.12.2003 2:35
RE: Stroj - přítel nebo nebo nepřítel člověka?
jednorozec> kupredu (zavináč) vsemi (tečka) smery 81.?.?.?
Reakce na 23459
>Zalozte si vlastnu firmu
>a poskytujte nejake sluzby, pestujte organicke jablka, alebo
>rucne vyrabajte topanky... Vzdy bude existovat trh pre "man
>made" produkty.
Zalozte si vlastnu farmu...
Rád bych s tímto optimistickým názorem souhlasil.
Zdá se mě, že bude existovat dvojí svět: Bohatší a informovanější budou chodit v ručně šitých pantoflích chroustajíce organické Cox Orange Pippins.
Kanon-futr bude běhat nebo obézně kolébat se v čínských topánkách chroustajíc kuřecí přípravky z továren na tvory připomínající někdejší kuřata.
Přibarveno a aromatizováno?
Nemyslíte si, že logika a vůbec rozumné, lidské uvažování, je pro
majitele firmy spíš na škodu? Pokud by byly stroje bezchybné, a nepochybuji
o tom, že při našich možnostech a schopnostech určitě jednou budou,
první co bude, se majitel zbaví rozumářů jako jsem já nebo Vy. Ti další
budou následovat.
Ta organická jablka a "topánky"- no to je opravdu bezva finta, jak by
řekl jeden pán.. Až to budete rozjíždět a konkurovat velkým řetězcům a
špičkovým reklamám - dejte mi prostě vědět, rád se na ten zázrak podívám.
Všichni prostě budeme vyrábět "self made" výrobky a konkurovat strojním
linkám. No paráda!
Bude postupne pribyvat ourednictva, zadny strach, ze by snad byli lidi bez "prace".
Klid, na úředníky dojde taky. Začínají se vytvářet síťové projekty. Až si budete
moci vše vyřídit po internetu, tak už tolik úředníků nikdo potřebovat nebude. V konečném
důsledku se zmizelá byrokracie obrátí proti Vám. Ubude kupní síly a vzroste
nezaměstnanost. Jak paradoxní...
30.12.2003 1:42
Stroj - přítel nebo nebo nepřítel člověka?
Peleška Milan peleska (zavináč) email (tečka) cz 212.?.?.?
Problém je ,kdo bude tu všechnu nadvýrobu všeho konzumovat.
A daleko největší malér je obrovský nárust volného času.
Tady bude ještě hodně střetů ve společnosti.
Jak to tak kolem sebe pozoruju, tak lidé obrovský nárůst volného času využívají právě ke konzumaci veškeré nadvýroby.
Ke střetům dojde až tehdy, až nebudou mít za co konzumovat.
Dobrý kapitalista toto konzumační perpetuum débile nikdy neporuší.
Dobrý kapitalista totiž moc dobře ví, že i když srazí mzdu na plovinu, desetinu, setinu ..., tak mu bude Pracující Manuál nadosmrti vděčný.
Proboha, jaký nárůst volného času? Já vidím vývoj naprosto opačný!
Proboha, jaký nárůst volného času? Já vidím vývoj naprosto opačný!
Ano. Sám na sobě pozoruji, čím jsem starší a blbější, tak nárůst volného času je naprosto mínusový Bylo zde však hovořeno o armádě nezaměstnaných, kterým stroje a píčatoče berou práci - tak tady bych viděl ten nárůst volného času. Druhák - krácení pracovní doby na minimum.
Život bez práce a zároveň byť aj materiálne zabezpečný, nie je ako autor článku naznačuje krutá neodvratne sa blížiaca budúcnosť ľudstva, ale žiaľ len utopický sen... Veď to by sme mali raj na zemi keby sme mali nejakú fabričku na výrobu čohosi ktorú by sme raná zapli, poobede vypli... Mali čas hrať hry na kompe, celú zimu prelyžovať, od jari do jesene hrať futbal či tí odvážnejší by si odleteli trochu si zaplávať so žralokmi kamsi do Karibiku či aspoň na Malorku...
Silne pochybujem, že niekedy nastane doba, že by stroje nahradili ľudskú prácu. Nahradia len manuálnu primitívnu prácu ktorú už viac človek nebude musieť robiť a bude sa môcť orientovať na sofistikovanejšiu výrobu. Len vďaka vynálezom si človek uľahčil primitívnu prácu a mohol postúpiť o stupienok vyššie a pracovať na niečom náročnejšom. Keby sme všetci museli na každodenný chlieb hrdlačiť tak ako naši predkovia ešte pred pár desaťročiami tak by sme asi taký týchly technický pokrok len ťažko zaznamenali. Je to ako keď máš 8 alebo 12 hodinovú pracovnú dobu. Keď si v robote od osmej do osmej, tak máš celý deň zabitý, prídeš domov, ani sa nestihneš nažrať a už chrápeš... Ak ale prídeš domov o štvrtej. Môžeš si vkľude uvariť, dačo prečítať, potrtkať partnerku a určite je vyššia pravdepodobnosť že človeku prebleskne hlavou nejaký dobrý nápad než pri prvom scénari.
Nech je tých robotov čo najviac. Jediné čo nechcem je aby boli napr. v autách lebo potom kvôli každej hovadine sa musí chodiť do autorizovaného servisu (čiastočne Felicia, a Fabia úplne - staré zlaté Š120ky a Favority!) a zacálovať aj za to čo mu tam neurobia. Už ani nehovoriac o tom ako som proti takému debilnému nápadu ako je zabudovať Windowsi do áut... No ale to som sa už dosť vzdialil od pôvodnej témy a sa moc rozpísal... Nuž čo, aspoň som nejak zabil pár minút života a sa kapánek priblížil tej budúcnosti keď nebudem musieť robiť, všetko budem mať a budem z toho tak strašne nespokojný, že kvôli mne budú musieť robiť extra nábor za fízlov. Už sa tej doby neviem dočkať!
Život bez práce je pro člověka mnohem více zničující a ubíjející, než s prací...
Když budete stále sedět za kompem, tak Vám otečou nohy, zničíte si páteř a poškodíte zrak.
O podružných jevech jako je tloustnutí, blbnutí, třes rukou, nemluvím.
Hm, přeorientovat na sofistikovanější výrobu... Snad nemyslíte pásovou výrobu, kde stojící lidé
rovnají polotovary na páse? Nevím, z jaké vrstvy pocházíte, ale zapomněl jste na to, že většina
lidí není příliš chytrých. Tito lidé jsou spokojeni i s "primitivní" prací, jako je třeba
práce pokladníka, práce řidiče, práce prodavače... A určitě nebudou spokojení, když pokladníky
nahradí platební terminály, řidiče počítač, prodavače prodejní automaty...
Primitivní práce... Jestli je primitivní prací dojit kozu, starat se o pole, o sad, o stádo
ovcí, mít vlastní slepice a věrného psa... Tak potom to chápu. Jistě. Mnohem důležitější je
práce managera, který udílí pokyny a žije ve snovém světě byznysu...
Všichni nemohou pracovat na něčem náročnějším, jak píšete...
A proč bychom se nemohli "hrdlačiť" na denní chléb? Alespoň by nám i Vám lépe chutnal .
Ostatně vždycky se budeme hrdlačiť... Mně se například líp hrdlačí přímo - s těstem, než nepřímo
s papíry a s prázdnými kecy. Nevím, jak Vám.
Čím poměřujete vlastní produktivitu? Není více produktivní člověk, který si dokáže sám vyrobit chléb,
opravit boty, postavit dům a zasadit strom? Nebo mi snad chcete tvrdit, že více produktivní je
člověk, který dokáže obracet papíry, pracovat s PC a telefonovat? Kdo z nich vytváří opravdu reálné hodnoty?
K té pracovní době... Vyvolává mi to úsměv, protože většina lidí dvě hodiny i více denně dojíždí
do práce a pracuje víceméně přes čas. Tj. právě dnes nemá nikdo na rodinu čas. A "potrtkať" partnerku...
Kdyby nebyla ve vyspělých zemích nízká porodnost, tak bych Vám i věřil. Ale takhle neuvěřím.
Měl byste se kolem sebe víc rozhlížet, protože moderní svět, který v podstatě obhajujete, je
zdrojem odcizení člověka od jeho vlastní podstaty.
Vse, co zde pisete AN, ma logiku.
30.12.2003 23:34
Zivot bez prace...
Dan danielzyka (zavináč) seznam (tečka) cz 67.?.?.?
Reakce na 23508
"většina lidí není příliš chytrých. Tito lidé jsou spokojeni i s "primitivní" prací"
Nebo s primitivni zabavou. Kdyz teda lidi tam moc chteji i "primitivne" pracovat, tak jim zkuste dat na vyber, praci treba na poli, kuprikladu za 15000 Kc mesicne a nebo delat si co chteji a dostavat jistou podporu 15000 Kc mesicne. Uvidime co si vyberou a jak dlouho tak vydrzi zit.
"Život bez práce je pro člověka mnohem více zničující a ubíjející, než s prací..."
Jak pro koho. Nekdo se proste jinak nez praci zabavit neumi. Jen pohlednete na lidi, kteri uz jsou davno financne zajisteni tak, ze nejenom oni, ale i jejich deti nemusi pracovat do konce zivota. Prace se pak stava zabavou. Zabava neni prace, trebaze obsas prinasi i nejake produkty (jestli pozitivni nebo negativni, o tom by se dal napsat cely clanek).
"Není více produktivní člověk, který si dokáže sám vyrobit chléb,opravit boty, postavit dům a zasadit strom?"
Nepodlehejte omylu. Delba prace zacala uz strasne strasne davno. Ono by to stejne nakonec zase skoncilo, tim, ze Pepa umi lip opravovat boty nez ja, kterymu zase jde lip to dojeni koz, ;o), takze ja bych jemu a sousedum podojil kozy a oni by mi oplatkou opravili boty, upekli chleba, a pak by se obchodovalo vymennym zpusobem s vedlejsi vesnici a pak by prisel nejaky ekvivalent penez, atd., atd. a zase bychom byli tam, kde jsme dnes.
"A proč bychom se nemohli "hrdlačiť" na denní chléb? Alespoň by nám i Vám lépe chutnal"
Ale jo, kdo chce at se hrdlaci, vono to hrdlaceni po par mesicich vetsinu tech hrdlacicich prejde. Je to totiz velka drina, na cteni knizek a hrani kompjutrovech her atp. uz nezbyva cas a hlavne sily, snad tak tupe zirat na pohyblivy obrazky, po tom hrdlaceni, anebo si z poslednich sil vecer "zatrtkat". Prave proto zacali lidi vymejslet rozlicne nastroje a "masinky".
"A "potrtkať" partnerku...Kdyby nebyla ve vyspělých zemích nízká porodnost, tak bych Vám i věřil. Ale takhle neuvěřím"
Antikoncepce, tot vse.
"moderní svět, který v podstatě obhajujete, je zdrojem odcizení člověka od jeho vlastní podstaty."
A co je jeho vlastni podstata? A menila se od "pocatku lidstva"?
30.12.2003 22:55
Narust volneho casu,
Dan danielzyka (zavináč) seznam (tečka) cz 67.?.?.?
Reakce na 23473
Uz aby to bylo!!! To je to, na co se tesim. Rozhodne bych se nenudil!! Ale je dobre mozne, ze ne kazdy by ten narust volneho casu zkousnul. Nekteri se halt zabavit sami neumi.
Rozhodně souhlasím. Já mám taky spoustu zájmů a neustále nedokončených věcí, které prostě nestíhám. Ale znám a dovedu si představit spoustu lidí, kteří prostě nemají šanci - resp. jejich využití volného času by spočívalo např. v neustálém sledování TV.
akurat z ludska praca je stale lacnejsia, ako praca strojov ..
Mimo misku.
Je to jen muj problem?Mam na hlavni strance jen tenhle prispevek
Stroj-pritel nebo nepritel cloveka?
Kam se vytratily ostatni?Haloooo.
>Mimo misku.
>Je to jen muj problem?Mam na hlavni strance jen tenhle
>prispevek
>Stroj-pritel nebo nepritel cloveka?
>Kam se vytratily ostatni?Haloooo.
Omlouvam se,uz jsem je nasla.
Teda,
paní Ajo, jak Vy se dokážete roztomile začervenat ...
Jedno slovo: treti vlna. Tak teda dve
Tuto stránku navštívilo 6 084